Suz
Hej!

Jag har just plockat ner en jätteskörd av torkade örter (som jag hängt i bastun)för att repa dem och lägga på burk. och det visade sig att våra små äckliga husdjur, som vi har problem att bli av med (mottfjärilar) byggt bo i bladen. Det räcker med att jag ser ett larvbo för att hela skörden ska åka i sopen. Eller jag har en idé där men jag kommer till den senare.
Finns det alternativ till att torka?? Kan man tex frysa timjan, oregano mm? Basilika vet jag gör sig bäst frusen men de övriga örterna?
Jag har timjan av olika sorter, curryört, salvia av olika sorter, citrongräs, oregano, dragon mm.

Dessa som jag ska kassera tänkte jag lägga i någon slags behållare vid vår öppna spis för att kunna kasta på en näve över brasan i vinter, det luktar så gott, vi gör det över grillen på sommaren. Men har någon nåt tips på nåt som ser bra ut vid en murad vit spis?? Vill inte gärna ha en glasburk...
Eva i Västerås
Hej stackare du!
Få så mycket förstört, och när du haft besväret först!
Det är ju nog eländigt när det är djur på buskarna.
Men om du har något kvar att skörda, så går det frysa de flesta örter.
Rosmarin blir bra i olja, dragon i vinäger.
Timjan och oregano repar jag och torkar bara bladen på en torkställning av bambu.
Jag brukar också göra en "trädgårdsvinäger", med vitlök, alla möjliga kryddörter, men alltid timjan, oregano och persilja(Stjälkarna) och lite peppar. Suverän till dressing, lite vinäger, några korn salt och god olja.

Det som du ska bränna, varför inte ändå ta en glasburk? En snygg med vackert lock. Torkade örter i en snygg glasburk ser ganska trevligt ut. Dom kan gärna få synas.

Och en tröstkram från mig!
/Eva
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon