Österläge
Skrev först detta inlägg i Ogräs o skadedjur, men eftersom jag inte får några svar där testar jag här också...

Sitter o dreglar över Odlas erbjudande om vårlökar... tongue.gif Vi ska ju precis flytta till hus o i området finns det tydligen massor av rådjur, så jag vill inte riskera att köpa sånt som rådjur gillar... Tuplaner är ju uteslutet, allium däremot har jag förstått går bra. Dessutom har jag tänkt köpa kungsängslilja, narciss, snödroppe (även de relativt säkra kort förstår jag) och så funderar jag på flockliljor (orientalisk lilja) och regnbågsiris. Hur är det med dem?

Tack för hjälpen! smile.gif
Christer i Falköping
Tyvärr vet man inte vad rådjur gillar att äta, de har olika smak beroende var de bor. Hos mig äter de till exempel min vita julros.
NinaVästerplana
Prova med att sätta lite vassa pinnar som är lite högre än växten. De är ganska ömtåliga på mulen o går i bästa fall o letar någonannanstans.... Har funkat ganska bra!
ninah
Österläge
Tack för era svar! Lurigt om de gillar olika saker på olika ställen... Men vissa växter är ju ändå kända för att vara bra eller illa omtyckta av rådjur, så om någon har erfarenhet av just iris o liljor vore det intressant att veta... Annars samlar jag tips för att avskräcka dem; blodmjöl, lavendel, vassa pinnar... naughty.gif
Sussgirl
Hej!

Bor själv på landet med rådjur på tomten.
Förra året satte jag en massa regnbågsirisar och precis när de skulle till att blomma kom rådjuren och knipsade av alla knoppar!!
Men inte löken.. de kunde dra upp lökarna men åt dom inte.
På våren äter de allt gott de kan komma åt som tulpaner mm men även småiris ingick i födan.
Har ju vanliga irisar också och de står att rådjuren inte ska äta det men det har nog inte dom läst! =) får de hade smakat på bladen så man fick sätta när runt.
Liljorna har de däremot aldrig varit på så det kan jag nog rekommendera.
Har både flockliljor och orientaliska, brandliljor.

Hälsningar Susanne
Österläge
Åh sånt är ju så tråkigt! Att de tar dem precis när de ska till att blomma... Skippar nog iris då men försöker med liljorna iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon