kento
[attachment=22876:IMGP0254.JPG]
Den växer upp i början av juli och står sig grön rätt länge. Inga direkta blommor (har bara haft trädgården i ca 1 år) vad jag kan se. Vad är det?? Kan vara bra att veta om jag ska ta bort den eller inte. KAnske är det bara ogräs whistling.gif
Lotta22
Kan det vara någon sorts mynta? Har du gnuggat på bladen och testat?
Red Top
Bladen liknar gyckelblomster( törstige Fredrik, bondfröjd). Men de brukar ju blomma redan i juni. Står den skuggigt eller i sol?
kento
CITAT (Lotta22 @ 17-08-2008, 19:01) *
Kan det vara någon sorts mynta? Har du gnuggat på bladen och testat?

Tror inte det. Det luktar inget speciellt.

CITAT (Red Top @ 17-08-2008, 19:36) *
Bladen liknar gyckelblomster( törstige Fredrik, bondfröjd). Men de brukar ju blomma redan i juni. Står den skuggigt eller i sol?

Den står soligt mest hela dan. Det kommer upp något bakom som har rosa små blommot men den vissnar ner rätt snabbt men denna står kvar grön o fin!
NinaVästerplana
Kan det möjligtvis vara skugglilja? I så fall bör det komma knoppar i topparna ganska snart.
ninah
kento
CITAT (ninah @ 17-08-2008, 22:29) *
Kan det möjligtvis vara skugglilja? I så fall bör det komma knoppar i topparna ganska snart.
ninah

Tyvärr, det ser inte ut som det. Tack.
Bassam
[j
Bassam
[attachment=23044:mynta412.jpg]

så här ser ut mynta, så jag tycker att det är nära mynta.

[attachment=23046:skugglilja_2.jpg] så här se ut skugglilja .
H: Bassam

mojan
Dunört?
kento
CITAT (mojan @ 21-08-2008, 13:54) *
Dunört?

Hmm..kanske det? Fin bild. Såg henne "live" i Paris i juli.
Aqvakul
CITAT (mojan @ 21-08-2008, 13:54) *
Dunört?

knappast - fel blad
kento
CITAT (Aqvakul @ 21-08-2008, 21:42) *
knappast - fel blad

Ja, om Dunört är samma sak som Rallarros eller Mjölkört blir det fel. Det har jag nog inte i rabatten smile.gif
mojan
Dunört är inte samma som Mjölkört/Rallarros men det är kanske fel ändå.
mojan
Hej kento! Nu ramlade poletten äntligen ner. blush.gif Jag undrade om du verkligen såg dunört "live" i Paris wacko.gif Tack, visst är det en bild bild på en fin tavla. Jag träffade henne "live" 1975, sen har vi inte setts men hon är väl lika vacker som då med sitt outgrundliga leende. smile.gif
razzmatazz
Jag tycker att det ser ut som såpnejlika... de är vackra, men sprider sig ogräsartat. Blommar sent med vitrosa, floxliknande blommor i toppen. Hittade en bild på http://picasaweb.google.com/gun.nilsson/20...138948958550978
Ingrid Zon3
Tror jag också - saponaria officinalis. Kände igen det som nåt ja brukar rensa bort men kunde inte komma på vad...

Fast så sent blommar de väl inte. Juli brukar de börja här.
kento
CITAT (razzmatazz @ 22-08-2008, 19:45) *
Jag tycker att det ser ut som såpnejlika... de är vackra, men sprider sig ogräsartat. Blommar sent med vitrosa, floxliknande blommor i toppen. Hittade en bild på http://picasaweb.google.com/gun.nilsson/20...138948958550978

Ja, det skulle det kunna vara, tack. Några blommor har jag inte sett till.
kento
Hej och tack för alla svar. Nu har jag bestämt mig för att Såpnejlika är det!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon