Christer i Falköping
Var inne på Gardens North och kikade. Till slut kunde jag inte låta bli att göra en liten beställning smile.gif Det blev: Asarum canadense, Kanadensisk hasselört.
Dicentre cucullaria, tror det är Sjömanshjärta på svenska.
Dirca palustris, heter Eastern leatherwood på engelska.
Erythronium americanum, någon form av hundtandslilja. Får kolla upp det svenska namnet på den.
Morus Rubra, Rött mullbär. Tror att den skal kunna klara sig hos mig.
Prinsepia sinensis, heter Cherry prinsepia på engelska. Får röda ätliga frukter. Klarar torka väldigt bra.
Nu är det bara till att vänta sisådär tio dagar. Hon brukar vara snabb med att skicka sina fröer, fast just nu har de väl mycket insamlande att göra förstås.
Christer.
Gåsis
Åh, vad det kliar i klickfingret när du säger så tummenupp.gif Fast någon slant lite med just det fingret redan i våras när dom hade rea så nu måste jag besinna mig med beställningarna. Bara lite kanske blush.gif

/Åsa
Tosan
Själv trillade jag dit i fredags...
Hittade frön till
Delphinium `Funeral Parlors F-2´
och Delphinium `Misty Mauves´F1
Hittar dem bara på ett ställe i sverige, och billiga var de inte heller och jag var rädd att bli utan så jag slog till.
Christer i Falköping
Ja, ibland måste man ju vara ute i tid om det är något man vill ha. De fröerna jag beställde nu bör helst sås så färska som möjligt. Så de kommer att sändas i fuktig sand. Sedan är det bara till att så dem någonstans eller i krukor direkt.
Christer.
Tosan
CITAT (Christer i Falköping @ 17-08-2008, 20:18) *
Ja, ibland måste man ju vara ute i tid om det är något man vill ha. De fröerna jag beställde nu bör helst sås så färska som möjligt. Så de kommer att sändas i fuktig sand. Sedan är det bara till att så dem någonstans eller i krukor direkt.
Christer.

Ja, det är ju dessutom en hel del som ska sås strax för att stå på kylning under vintern... Dit hör väl inte Delphinium, men jag vågade som sagt inte vänta...
Christer i Falköping
Nä, bättre att slå till när man har chansen!
Christer.
renate
Jaha du var då verkligen tidigt ute,själv ska jag inte så ett enda puttelitet frö tror jag i alla fall.Har inte planterat ut årets alla fröer.100 dratals sammetshortensior,lundbräckor och kinesisk doftsschersmin,japansk avenbok mm mm,flerta av blå bergvallmo står kvar i krukor.
Ska inte ha ska inte ha.Det ända jag inte kan står emot är rosor fast det blir fullt där med.
Christer i Falköping
Men jag sådde bara tio olika växter förra året, varav sju inte grott än. De kommer troligen att gro till nästa vår eller våren efter. Gäller att ha tålamod ibland :-)
Christer.
Heda
Ja jag har redan beställt och fått hem endel...väntar på fler från Raraväxter...både 2-åringar som jag redan sått....bla Stockrosor och Purpurklätt som dessutom redan grott ochn några som ska sås inför vintern också...kunde inte hålla mig. Det gäller ju att i god tid planera nästa års rabatter!!

//Heda
Alexander-VG-zon3
åhh tack ,, hade glömt bort dom totalt hade kikat på deras sida för länge sedan . och den BROKBLADIGA MALUS var ju helt underbar !!!!

MALUS baccata 'Streak'

holy diver !!

Helen i Piteå Zon 5
biggrin.gif Tänk vad fort fingret klickar på 'beställtangenten' biggrin.gif
Nu har jag inte beställt några fröer ännu men... jag har hunnit fröså 4 sorter yes.gif 'hugaligen' ... Paeonia obovata o Paeonia weithii - dom ligger i fuktad vitmossa i rumstemperatur, sedan har jag ställt ut sådd av Prunus incisa 'Kojou-no-mai' (Dvärgkörsbär) o Forsythia ovata (tidig Forsythia)

flaxss! Jag har fått en planta i sommar av en vän som frösått frön av MALUS baccata 'Streak'... plantorna blir lite olika i utseende...den jag fick hade mest röda blad. Såg även att en del plantor var helt grönbladiga och några variegerade som på bilden, så vad jag förstår så blir det en hel del variationer från sådden, men det är ju kul.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 18-08-2008, 22:06) *
biggrin.gif Tänk vad fort fingret klickar på 'beställtangenten' biggrin.gif
Nu har jag inte beställt några fröer ännu men... jag har hunnit fröså 4 sorter yes.gif 'hugaligen' ... Paeonia obovata o Paeonia weithii - dom ligger i fuktad vitmossa i rumstemperatur, sedan har jag ställt ut sådd av Prunus incisa 'Kojou-no-mai' (Dvärgkörsbär) o Forsythia ovata (tidig Forsythia)
flaxss! Jag har fått en planta i sommar av en vän som frösått frön av MALUS baccata 'Streak'... plantorna blir lite olika i utseende...den jag fick hade mest röda blad. Såg även att en del plantor var helt grönbladiga och några variegerade som på bilden, så vad jag förstår så blir det en hel del variationer från sådden, men det är ju kul.

jag är väldigt sugen på att köpa fröerna och se hur dom blir , och jag älskar brokbladiga växter ( samlingen börjar ta form ) och en sådan här är ju ett måste för mig . hur var variationen av din väns plantor ?? vilket var det mest av ? typ är det en brokbladig på 15frön .
Helen i Piteå Zon 5
Nu vet jag inte hur många frön det var och inte vet jag hur många hon hade hunnit ge bort till vänner men, av det jag såg var det inte så många brokiga utan jag tyckte de flesta var rödaktiga eller gröna i bladen.
Alexander-VG-zon3
så oddsen är inte jätte stora då ,, dock stod det ju på sidan att den ändras med ålder men hur det är vet jag inte . men jag är ändå väldigt sugen på att testa och hoppas på så många som möjligt som blir brokiga .
Helen i Piteå Zon 5
Jo, jag tror också att en del plantor kommer att ändra färg i bladen med tiden... Absolut ska du pröva... jag håller tummarna för att de flesta ska bli brokbladiga direkt tummenupp.gif du får hålla oss uppdaterad om den eventuella sådden och hur det går
Alexander-VG-zon3
japp ska nog beställa och så får vi se hur det artar sig till våren .
Christer i Falköping
Fick mail nyss om att fröerna är ivägskickade! Raska takter där borta vill jag säga!
Christer.
Alexander-VG-zon3
detta beställde jag ,, får se hur det går !!!

Dioscorea - caucasica
GLEDITSIA - triacanthos
Malus - baccata 'Streak'
Escobaria - vivipara var. arizonica
GENTIANA - lutea
Rhus - aromatica
CERCIS - canadensis
Liquidambar - styraciflua
Christer i Falköping
Trevliga saker du beställt! Liquidambar har jag testat här, men det är för kärvt tyvärr. Rhus:en satt jag länge och funderade på att testa, kanske blir det i den senare beställningen.
Christer.
Alexander-VG-zon3
Liquidambar får jag väl övervintra svalt dom första vintrarna kanske .gleditsia vet jag inte alls varför jag beställde hmm !! tänkte efter åt den är kanske bättre att köpa som plantor men men alltid roligt att fröså eget .
Christer i Falköping
Gleditsian gror i alla fall lätt. Hos mig är det för tufft tyvärr. Har prövat ett flertal gånger. Tror faktiskt det går på ett ut när det gäller köpa eller så. De växer ju rätt fort i början.
Christer.
skogstroll
CITAT (Christer i Falköping @ 17-08-2008, 19:06) *
Var inne på Gardens North och kikade. Till slut kunde jag inte låta bli att göra en liten beställning smile.gif Det blev: Asarum canadense, Kanadensisk hasselört.
Dicentre cucullaria, tror det är Sjömanshjärta på svenska.
Dirca palustris, heter Eastern leatherwood på engelska.
Erythronium americanum, någon form av hundtandslilja. Får kolla upp det svenska namnet på den.
Morus Rubra, Rött mullbär. Tror att den skal kunna klara sig hos mig.
Prinsepia sinensis, heter Cherry prinsepia på engelska. Får röda ätliga frukter. Klarar torka väldigt bra.
Nu är det bara till att vänta sisådär tio dagar. Hon brukar vara snabb med att skicka sina fröer, fast just nu har de väl mycket insamlande att göra förstås.
Christer.

behövde bara läsa din rubrik så var jag ut och kollade på nätet giggle.gif
Alexander-VG-zon3
tänkte mer på att lägga pengarna på nåt roligare än gleditsian . nee det ska bli kul !!

låter bra att den gro lätt .

Malusen är jag mest spänd på och se hur den artar sig .
Christer i Falköping
Stod det inte att det ligger på ungefär 75% som kommer att bli varigierade? Malus gror ju också lätt, så det kommer säkert att bli ett flertal av den.

Skogstroll, visst är det farligt att läsa rubriker ibland :-)
Christer.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Christer i Falköping @ 26-08-2008, 15:21) *
Stod det inte att det ligger på ungefär 75% som kommer att bli varigierade? Malus gror ju också lätt, så det kommer säkert att bli ett flertal av den.

menar du på sidan ?

japp kollade där nu och där stod nåt om 75% . jag får se hur det utvisar sig till våren . du får hålla tummarna tummenupp.gif

Tosan
Förbaskat åxå vad ni narrar mig!
Jag skulle ju bara så delphinium i vår, några sommarblommor och kanske nåt rosfrö och en näva. Nu har jag ju suttit och börjat kolla runt överallt och det finns ju sååååå mycket fint som jag vill ha - Häftiga gräs, snygga brokbladiga saker, Mose brinnande buske, Daphne...
Hjälp, det kommer ju att bli lika fullt som det var i våras...
Christer i Falköping
Vi gör vad vi kan tongue.gif
Christer.
Tosan
CITAT (Christer i Falköping @ 26-08-2008, 20:04) *
Vi gör vad vi kan tongue.gif
Christer.

giggle.gif Jo, jag märker det. Det här forumet blir min död, eller åtminstone min ekonomiska ruin... crazy.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Tosan @ 26-08-2008, 19:12) *
giggle.gif Jo, jag märker det. Det här forumet blir min död, eller åtminstone min ekonomiska ruin... crazy.gif

härligt yahoo.gif tur man har fått lön så man är tillbaka på + .
Tosan
CITAT (flaxss @ 26-08-2008, 20:15) *
härligt yahoo.gif tur man har fått lön så man är tillbaka på + .

Ja, precis... Men det vore nästan vettigare att be dem sätta in pengarna hos odla, handelsträdgårn, diverse postorderföretag och sånt ist... Ingen mening att de ska mellanlanda på mitt konto.
Förresten är huset bredvid stans handelsträdgård till salu. Jag skulle gärna bo där whist.gif Och du kan ju gissa vem som skulle göra bästa affären crazy.gif
skogstroll
synd man alltid blir avslöjad vid ett "frö-snedsteg" eftersom sambon kollar brevlådan före mig.... så han ser om jag beställt nåt ninja.gif får skaffa postbox haha
Christer i Falköping
Så länge fröbeställningarna inte på allvar hotar ekonomin må det väl vara hänt laugh.gif laugh.gif
Idag kom mina fröer! Vissa måste sås snarast och helst dessutom på plats! Jag har ju inte hunnit göra i ordning där än ju, Får slite till helgen är jag rädd biggrin.gif
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon