Full version: Ingrid - HJÄLP!
Trädgårdsmannen
Hej,

Jag har sedan ett par år ett fint Citronträd som ger bra med frukt - det gör det fortfarande - men det börjar se rätt ledset ut - bladet tycker jag minskar i antal och det är ingen egentlig tillväxt i storlek på trädet. När det gäller gödning kör jag ju med Hasselfors som skall vara bra, vattningen är det inte fel på, vad är haken? Det borde väl på något sätt gå att få ett Citronträd att trivas inomhus, eller?
JOLE
Det är tyvärr nästan alltid fel på rötterna när citrusplantor börjar må dåligt. Övervattning eller ohyra som ger skadade rötter visar sig som dålig tillväxt och blad som bleknar. dessutom minskar växtens vattenupptag så det blir ännu känsligare för övervattning. Ta en titt på rötterna, om du inte ser vita friska rötter är det inte bra.

För att vara på säkra sidan ska Citrus endast vattnas då det är mycket torrt. det är bättre med några slokande blad och lite bladfall än med ruttnande rötter.
JOLE
Förresten behöver det inte vara något stort fel. Ibland är bladfall och nytillväxt inte riktigt i fas och då ser träden trista och risiga ut.

Misströsta inte om alla blad faller av ett citrusträd. Om man inte vattnar ihjäl plantan kommer det snabbt att vara tätt och fint igen.
Ingrid på Västkusten
Kan va pH i jorden också - förutom kanske övervattning? Slå växten ur krukan å kolla och hör av Dig igen....

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon