blomkronan
Hej kan någon hjälpa mig? Jag planterade vårat plommonträd för ca 5 år sedan första året fick vi två plommon båda ramla ner och rutna... året efter fick vi tre frukter samma då ramla av och runtna. i år har vi kommit upp i fem frukter, nu var jag ute och titta till det och upptäckte att myrorna äter på frukterna och massor med sniglar med skal satt i trädet. Jag bor i stockholm trädet är ca 4 meter högt men inte så brett det växer "rakt upp" jag har fått veta att man inte skall beskära plommon träd så det har jag aldrig gjort, jag är nöjd med trädet växtsätt den mår bra och har inga andra defekter bara att den inte ger frukt, och att frukten äts upp av myrorna jag tog en liten smak bit (mellan myrorna) och den var jätte god, gul och söt.

KURT
Vad är det för sort? Endel sorter kan ge frukt efter några få år, andra kan det mycket väl ta 5-8 år innan de ger frukt.
Jan af Lisö
Sort är en mycket viktig information, Rene Claude sorter kan ta upp till 10 år innan de ger skörd.

Annan fråga, kan det vara plommonstekeln som tar dina kart, karten ramlar ner ca 2-4 veckor efter blomningen med svarta prickar på sig ??
Bassam
Jag är med att plommonstekeln, som skadad träd, så du kan nu ta alla frukter som skadad och bränna dem, sedan när faller bladen på hösten ta borta dem och bränna, sedan kan du spreja med Olja som blandad med vatten, och på slutet kan du röra jorden under träd eller täcka jorden med nya jord eller marktäck för att puppor som ska ge nya generationen nästa år ska inte andas och ska dö, du kan se resultaten nästa år.
H:Bassam

blomkronan
Jag tror inte det är plommonstekeln, det finns inga svarta prickar samt det har inte ramlat av något plommon i år det var bara dom första tre åren dom ramlade av, men jag såg inga svarta prickar då heller. Nu minns jag inte vad plommonsorten heter tyvärr jag har sparat lappen, men minns inte var jag har gjort av den. Jag ska leta.

Att det kan ta 10 år innan det ger frukt på vissa plommon sorter visste jag inte. Jag kanske får hålla mig till tåls... 5 år till crying.gif

För att jag skall vara på säkra sidan tackar jag för tipset och jag kommer göra som du sa bränna bladen och fixa jorden.

Tack för era svar. smiley_small_hug.gif
KURT
Generellt ger träd som fortfarande växer sämre med frukt innan de är färdigvuxna. Så de plommonsorter som är senare är oftast mera högvuxna. Så om trädet fortfarande växer och blir högvuxet så är det inte konstigt om det är sämre med frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon