Slog äntligen till och köpte några lökar av blå Afrikansk Lilja på trädgårdsmässan i våras. Den har nu blommat med 9 stora fina blommor!
Så inför vintervilan undrar jag därför; hur gör jag på bästa sätt? Ska bladen vissna ner som andra lökväxter?
Och hur klarar den vintern bäst? Ingen vattning? Lite vatten? Mörkt o svalt? Hur kallt klarar den?
Jag knölade verkligen ner dem i våras, så de står väldigt väldigt trångt i sin kruka, det ska den ju göra. Men när bör man byta till större kruka?
Är jätteglad över min fina lilja, så jag vill verkligen att den ska må bra i vinter! Hoppas på svar!
Aqvakul
17-08-2008, 20:01
Så här gör jag - vinterförvaring: ljust och frostfritt, något vatten.
Jag skulle inte plantera om inför nästa säsong, möjligen inför nästa säsong igen.
Vet flera som lyckats övervintra Agapanthus utomhus i zon 1, själv har jag varit för feg.
DragonLady
17-08-2008, 20:12
Ja min har övervintrat i 3 år.. visste inte att den inte skulle fixa detta när jag satte den... o inte den heller tydligen
Alexander-VG-zon3
17-08-2008, 21:26
visst överlever dom tåligaste i zon 1-3 med täckning i 3 ute åretrunt . dom som vissnar ner är frosttåligare än dom som är gröna under vintern . dom odlas i soligt och varmt läge i dränerandejord .
annars övervintrar man den inne i ett utrymme som håller runt +1c +10c och vattnar efter temp alltså är det +10c så vattnar man den 10gånger under vintern .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.