Österläge
Jag satte massa olika blomsterlökar i en stor kruka i höstas (i olika lager för olika blomningstid), men väldigt få av dem kom upp i våras. I efterhand har jag tänkt att jag kanske satte dem för tätt, att det var för många lökar i krukan så att de som var längre ner inte orkade upp. Vad tror ni, kan det bero på det? Om jag tar upp lökarna nu o sätter dem på friland istället, kan de komma upp till våren? g.gif

Lökarna som inte kom upp var tulpaner, allium, snöstjärna, kungsängslilja... Övert var krokus o narcisser som var de enda som kom upp. Uj, nu när jag skriver det ser jag ju att det var hur mycket som helst... unsure.gif
HelenJ
Ja, jag har råkat ut för samma sak, fast jag planterade senare.
Inte minsta lilla gröna skymt har synts i krukan. Så jag vill också gärna veta vad man ska göra.
I mitt fall var det förstås bara fresior... blush.gif
NinaVästerplana
Jag skulle nog tömma krukorna o kolla vad som finns kvar i dem. Har ni sen möjlighet, så plantera ut de lökar som finns kvar på friland. Ge dem lite gödning vid planteringen.
ninah
Tosan
Min erfarenhet av lökar är att allt är möjligt så länge inte löken ruttnat eller dött på annat sätt.
Instämmer med föregående talare, ta upp dem och kolla och sätt sedan ner de som är okej i marken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon