Kvegerö
17-08-2008, 20:44
Hej
Har blivit med trädgård. Jättekul!
Men vet nu inte riktigt vad jag ska göra med den här rosbusken. Är det en klätterros? Hur ska den beskäras och när? Ska jag låta den klättra vidare upp på altanräcket, hur kan jag hjälpa den att klättra fint vidare? Den är röd har nu blommat över och delvis blivit förstörd av regnet som kom.
Ser ut som en klätterros, låt den vara till nästa år, fota blommorna då försök komma på vilken ros det kan vara, en ros som blommar en ggn, eller remonterar. Man kan ta bort någon äldsta gren nerifrån på våren om man tycker den är för tät, stor, blommar den en ggn blommar den på äldre grenar. Klätterrosor är jag lite försiktig med, klipper bara det jag måste. Får den nypon nu kan det vara en Flammentanz.
Här en bild på Flammentanz nypon som kommer nu redan i augusti, rosen blommar en ggn.
Kvegerö
17-08-2008, 22:30
Ja väldigt likt på nyponen. Jättetråkigt att den redan blommat :-(

Flammentanz
Blir stor 3- 5 m och klarar zon 5 - 6 enligt LÅG rosbok, blommar en ggn
känner du igen den ?
Kvegerö
19-08-2008, 07:51
CITAT (Kajsa @ 18-08-2008, 00:51)

Flammentanz
Blir stor 3- 5 m och klarar zon 5 - 6 enligt LÅG rosbok, blommar en ggn
känner du igen den ?
Blommstrukturen är väldigt lik men min ros är mer röd, ser ut som din går lite mer åt det rosa.. :-)
Kan man göra ngt speciellt med nyponen? Jag har klippt av dem. Klippt ner dem så att säga.
Ezereht
19-08-2008, 09:59
Kajsas foto drar åt rosa men flammentanz är en röd ros. Nyponen låter de flesta hänga kvar som dekoration på de sorter som blommat färdigt för sesongen.
Om du klippt bort dem och de var röda och mogna kan du kanske göra nyponsoppa på dem? Fast dom verkar små dom där flammentanz-nyponen