Full version: Prickar på Syrén
Ragnwald
Har aldrig haft och har fortfarande inga problem med mina Syréner, men...
Fick förra året ett antal (ca 30st) plantor vit Syrén, av en god vän och några av dessa har fått dessa prickar på bladen och ser inte ut att må så bra. Vad kan det vara?
Bassam
Du kan se noga om finns inte ohyra, det betyder att de haft SVAMP skador, jag tycker att du kan bekämpa genom ta bort alla skadad delar och bränna dem , sedan kan du vattna med ATAMON , eller kan du spreja med blandning( mjölk + vatten)
H:Bassam
Ragnwald
Tack för tipset Bassam.

Trodde mjöldagg visade sig som en beläggning på bladen, har inte sett till något sådant, men det kanske finns flera varianter av denna svamp, eller hur den angriper olika växter.

Marken runt plantan kanske också ska behandlas?
Sommartorparn
Hur har det gått med dina syrener?
Jag tycker mina syrener får alla möjligta fläckar och prickar och hål, men dom är frodiga och blommande ändå. Så det kanske inte är så farligt?

Det finns en sjukdom som heter syrénbakterios som visar sig så här på eftersommaren, särskilt om det är fuktigt. Det är en sjukdom som går på alla möjliga växter och vill man förhindra spridning tar klipper man bort och förstör dom angripna skotten, men det är ju förstås inte så enkelt om man har ett jättebuskage. Det är framför allt årets skott som drabbas av detta. Jag har inte lyckats hitta så mycket info om denna sjukdom, t.ex. om plantan är smittad för evigt, eller om det är en smitta som kommer och går varje sommar.

I den här tråden finns en väldigt bra bild på syrénbakterios, samt några andra förslag på vad som kan drabba syrener.
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...mp;hl=bakterios
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon