Österläge
Jag skulle vilja plantera några fruktträd i vår nya trädgård, men eftersom den inte är så stor (ca 100 m2 på baksidan av hsuet) och jag vill ha en del annat också så skulle jag behöva tips på sådana som inte blir så stora. Förstås är det även en fördel om de är goda o ger mycket frukt... smile.gif

Zonen är 2-3, finns mycket sol och inga stora hus eller andra träd som skuggar, och jag är intresserad av äpple, päron, plommon och körsbär.

thanks.gif för svar! smile.gif
ingrids
Det är inte inte säkert att träd av samma sort blir lika stora, det handlar lika ofta om vilken grundstam de är ympade på (äpplen och vissa körsbär i alla händelser). Det du då behöver leta efter är, som det heter, "träd med svagväxande grundstam". Gisela 5 är en sådan för körsbär, äpplen är jag inte så bra på.
Jan af Lisö
Den grundstam som finns i handeln för äpplen heter B9, vanlig. Tänk på att livstiden är kortare, 15-20 år samt den kanske behöver stödpåle hela livet. Sen finns dem många andra svagväxande grundstammar för äpplen med varierande häridighet, men dessa måste kanske beställas, om de överhuvudtaget finns tillgängliga för andra än yrkesodlare.

För päron finns något som heter kvitten, men mer än så vet jag inte. Den lär ge mindre träd än fröstammen.

För bigarråer finns även en grundstam som heter Colt, jag köpte ett körsbärsträd på denna grundstam på Bauhaus när jag visste inget om grundstammar. Vet ej hur härdig den är, men hos mig har den överlevt sedan år 2000 och hade lite bär i år, trädet är lika stort som motsvarande på Gisela 5, dvs under 3 meter efter 8 år.

Jag har ett litet plommonträd som sitter på en stam (och även grundstam ??) som heter meritare, mer vet jag inte, men trädet är planterat 2000 och inte mer än ca 2½ meter högt. Det är ett familjeträd med välsmakande Opal och sura Victoria, vet ej om det har något med grundstammen att göra. Köpte även detta träd långt innan jag visste något om grundstammar.
Bassam
Min förslag att du kan bestämma hur mycket krona och stammen vill ha, men du behöver lite jobb, vad kan man gör:
1 bestämma hur mycket krona storlek ska bli ,
2 efter krona kommer på storlek fasta på den här storlek genom beskära omkring krona på samma tid beskära omkring rötter på samma krona storlek.
H: Bassam
Österläge
Aha, så det handlar bara om vad de är ympade på? Finns det inte alls fruktträd att köpa som inte är ympade på en grundstam?

Bassam, tack för dina tips, det låter som en del jobb men det är ju ett alternativ!

Idag var jag i Botaniska i Göteborg och såg då äppelträd som var spaljerade till paraplyform, jättefina! Undrar hur lång tid det tar att göra sådana...
blomkronan
Det finns Pelar-äppelträd. Jag hade en i min gamla trädgård. äpplena växte "på stamen" den tog ingen plats ut åt sidorn man slipper massor med fallfrukt som man inte kan ta hand om, det kom inte så mycket frukt man klipper toppen när man är nöjd med höjden då slutar den växa! mitt träd var 2,5 meter (jag klippte den där)men kunde bli 4 meter sa dom i affären.
ingrids
Visst finns det små träd som inte är ympade, men då är vi där att det jag kan något om är vad som funkar hos mig i zon V på en pytte tomt. Jag har koncentrerat mig på körsbär och surkörsbär. Lettisk låg är en sötkörsbärsbuske som ska bli ca 2x2 m, har inte gett så mycket frukt för mig än men jag slåss mot idoga skator. Nordia är en surkörsbärsbuske som ska bli lite mindre, har inte fått plats med den dock. Plommon finns rotäkta, tex Tunaplommon men jag har ingen aning om vad den kan få för sluthöjd i din zon.
Rosmarin
Äppel och päronträd spaljerade mot t.ex en husvägg tar ju inte så stor plats. Jag har haft päronträd som växte på detta sätt i en trädgård i Skåne. De träden gav väldigt mycket frukt. De var spaljerade dels mot en västervägg och resten mot en södervägg. Vad det var för sort vet jag faktiskt inte eftersom det inte var jag som planterade dem.
I min nuvarande trädgård har vi äppelträd på spaljé, men inte mot en vägg utan i trädgården längs med trädgårdslanden. Detta tar inte heller så mycket plats och träden delar in trädgården i "rum" på ett trevligt sätt. Vi har bundit upp träden mot spaljéerna sedan de var små och grenarna inte hunnit bli så kraftiga ännu. Beskärning och dirigering av grenarna tidigt på våren.
Bassam
[attachment=22966:AJS8SNFC...CAJDUFWT.jpg]
S om du kan beskära från forsla år du kan gör fina två beskärning:
A forma U Form:
1 klippa växter på ett år gammal till 30 eller 40cm det är stam.
2 nästa år ta bara två grenar och lyfta dem som bokstäver U.
3 klippa dem.
4 tredje år kan på varje gren ta två grenar för att bida U.
Österläge
Spaljering är ju en bra idé! Gärna i trädgården, så man får lite rumskänsla, precis som du skriver Rosmarin. Tack för bilden o förklaringen, Bassam, nu förstår jag lite hur man kan göra! Jag får väl helt enkelt ge mig ut till plantskolorna och fråga runt lite, kolla vad som finns o passar i min zon o så...

Fler tips o idéer? smile.gif
ängsvädd
Man kan väl köpa fruktträd som är starkväxande eller svagväxande? De svagväxande verkar bli små.

Någon som vet mer om detta?
ingrids
Mimmi: det finns olika sorter som växer olika starkt men ofta är det återigen grundstammen som avgör, d.v.s. man kan få en starväxande sort ympad på en svagare stam och slippa ett jätteträd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon