Tosan
JAg har två rosenbågar där jag försöker få klätterrosorna så höga det går, och tänkte linda in dem med vinterväv och bädda åt dem ordentligt. Mina är inte så hemskt höga än, 2 av dem ca 1 meter. Helst skulle jag ju vilja lägga ner dem så de får snöa över, och det går nog i vinter, men sen?
Trasslar ni ut klättrarna ur bågen eller sveper ni in hela bågen i väv?
ingrids
Inte för att jag har nått det stadiet än där jag faktiskt har köpt den planerade klätterrosen, men om man har en härdig sort för den zon man bor i, inte behöver man väl ta ner den från ställningen på vintern eller ens vira in den?
Kajsa
Jag har ingen rosbåge men kraftiga bambustöd till de höga rosorna och jag snurrar in även dom, det blir ett bra stöd. Man kommer upp ett par meter, sedan får det väl frysa, huvudsaken är att dom inte bottenfryser som Trier gjorde ett år. Den gröna vinterväven är kraftig och bra, fastnar inte mycket och kan användas många år.
Tosan
Tack!
Då ska jag inhandla sådan.
Här i Z7 får man nog pyssla med klättrarna ifall de ska bli höga är jag rädd.. Att få dem att överleva går nog bra, men att få dem till mer än rabattrosor...
Kajsa
Och dom du är särskilt rädd om snurra runt dom flera varv med väven. Har 3 st klätterrosor som jag har på gränsen här i zon 3 - 4 men som jag är så glad i så då gör jag mig gärna det besväret att sno in dom i nov/dec. Man bevöver inte bo i Norrland för att ha lite extra för sig, vi rostokar är oss lika.
ingrids
Ok, zon VII, då skulle mina rosor också få vantar och mössor. Glömmer hela tiden bort hur kallt du bor Tosan.
Tosan
CITAT (Kajsa @ 18-08-2008, 15:26) *
Och dom du är särskilt rädd om snurra runt dom flera varv med väven. Har 3 st klätterrosor som jag har på gränsen här i zon 3 - 4 men som jag är så glad i så då gör jag mig gärna det besväret att sno in dom i nov/dec. Man bevöver inte bo i Norrland för att ha lite extra för sig, vi rostokar är oss lika.

Ja, ska jag ha dem kvar på bågarna så blir det ordentligt, det kan du va lugn för. Särskilt nu när alla är så nya, och jag med. Jag torde väl dalta ihjäl mina rosor i vinter istället...

CITAT (ingrids @ 18-08-2008, 16:13) *
Ok, zon VII, då skulle mina rosor också få vantar och mössor. Glömmer hela tiden bort hur kallt du bor Tosan.

Hehe, ja det är bara norrlänningar och några inuiter som är knäppa nog att bo på de här breddgraderna crazy.gif
Bassam
Du ska beskära tredjedel av grenar, man ska komma ihåg att Klätterrosor med lite läderartade blad brukar klara sig bäst, New Dawn exempelvis.
H: Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (Bassam @ 18-08-2008, 22:19) *
Du ska beskära tredjedel av grenar, man ska komma ihåg att Klätterrosor med lite läderartade blad brukar klara sig bäst, New Dawn exempelvis.
H: Bassam

vet inte om bladen gör någon skillnad i zon 7 . gått om snö och vinterväv är nog säkrare än förlita sig på blad i zon 7 . och ingen beskärning till höst .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon