Full version: Höstsådd av penseer
Alba

Jag läste i en artikel att man mycket väl kan så penseer på hösten för att få en tidig blomning.
Är det någon som gör så ?

Jag sådde penseer i januari i i år men fick ingen blomning förrän slutet juni och då det är dags med andra blommor i krukorna.
Jag skulle vilja ha tidig blomning.......så snart de kallaste frosten är över.
Tosan
Jag tänker så tidigare i år. Ifjol sådde jag mellandagarna och fick betydligt senare blomning än vad jag hade önskat...
Rihane
Sådde penséer förra hösten och lämnade ute över vintern. Den första blommade den 10'e juni. Inte riktigt det du tänkt kanske.?
Sedan tror jag att jag hittat hur jag bör göra i den här tråden som är lång, för jag har sparat undan den ....

penséetråd
Gillan
Har jag gjort rätt nu så kan ni läsa här också: Lady Hamiltons album från frö till utplantering tummenupp.gif

http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...i&img=14768

edit: stavfel
Eva 33c
De tidiga penséer man köper färdiga är, om jag förstått det rätt, sådda på sensommaren. Fröna får alltså gro och växa till en liten planta som sedan övervintras. En del är också drivna från sticklingar som köps in från tex Holland. Självsådda violer blommar inte så extremt tidigt. Så att konkurera i tidighet med köpta varianter är rätt pyssligt. Jag köper tidiga och sedan får mina egensådda "ta över" blomningen när de gjort sitt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon