Tanjatall
18-08-2008, 14:38
Hej!
Jag har en trädgård att anlägga, som är på ca 400 kvm, ligger i Skåne zon 1-2, styv lerjord, evig blåst, sydöst.
Jag planerar en liten gräsmatta, några prydnadsbuskar, någon idegran och en ligusterhäck som vindskydd, en parad blomsterrabatt, och så en köksträdgård med ett jordgubbsland, bärbuskar och ett par fruktträd. Kan någon tipsa mig om friska och goda hallon, björnbär, krusbär, svart- och rödvinbär och svagt växande plommon och körsbär träd.
Tacksam för alla svar!
Du kan ju börja med att utgå från
E-plantas sortiment, som bör finnas tillgängligt eller kunna beställas från de flesta seriösa trädgårdshandlare.
ingrids
19-08-2008, 08:14
Det finns en
annan tråd startad av Österläge där svagväxande fruktträd diskuteras, bl.a. det viktiga med grundstam. Annars håller jag med KURT om att E-planta kan vara ett bra ställe att börja.
Tanjatall
19-08-2008, 08:54
Hej Kurt!
Tack för ditt svar. E-lista låter rätt. Det är bara så att det finns nog en hel del att välja. I min gamla trädgård hade jag t.ex. två olika sorter taggfria björnbär – den ena var jätte god, den andra inte alls. Visst är smaker olika – men surt och sött är inte samma. Tyvärr, har jag inte möjlighet att prova alla möjliga sorter, och vill gärna göra rätt från början.
Ett stort tack till Ingrids också! Skall titta på det!
Jan Lindgren
19-08-2008, 10:39
Hej!
Det är synd att vår demoodling är så ung ännu. Om några år hoppas jag att alla som har funderingar på vad de ska sätta för bärbuskar ska kunna komma och titta. En ny svart vinbär som jag tyckte var god att äta färsk är Byelorussian Sweet. Den var mildare och godare än de andra men den är troligen inget vidare till saft.
Vill du se lite av vad vi satt så finns en nästan aktuell lista på www.denningarumsgard.nu
MVH
Jan Lindgren
Jan af Lisö
19-08-2008, 15:17
Blåbär har jag i alla fall lyckats med, själv har jag Emil, Northblue och Birgitte Blue, men det finns flera sorter. Rekommenderas varmt. Kräver surjord.
Även
mullbär kan rekommenderas, själv har jag den sorten som kallas Mulle (Morus accidiosa med reservation för stavning). Men i Skåne kan du ha svart mullbär som lär vara ännu godare. Dock en liten varning för storlek på trädet/busken.
Hallon, kolla gärna Herbers sida,
http://hallonplantor.se/, även om jag har inte lyckats med hans hallon, kanske för att jag inte orkar sköta dem eller har fel sorts jord.
Jordgubbar hade jag sista gången i år, förstörs av mördarsninglar.
Det finns en bok som heter Claras trädgård av Clara Block Hane, i vilken hon skriver mycket uppskattande om olika sorters bär. Tyvärr är många av dem svåra att få tag i. Jag kan inte gå i god för att de verkligen är goda, men här är några av hennes rekommendationer:
Hallon:
Mormorshallon "världens godaste bär!"
Risarp Dessert "stora, fasta, goda bär något åt det syrliga hållet"
Lloyd George "hallonens Rolls Royce" "perfekt formade, sagolik arom, god smak"
Splont Explorer
Schönemann "mängder av stora, vackra, goda bär"
Golden Queen "ädel sötma och fin arom"
Allgold "guldgula, hjortronfärgade bär med mycket arom och fin balans mellan syrlighet och sötma"
Krusbär:
Invicta "stora, gula krusbär och en rik skörd"
Jacob "gulgröna bär" "stora"
Martlet "stora, mörka, goda bär"
Röda och vita vinbär:
Jonkheer van Tets "riklig skörd" "kanske inte den godaste smaken"
Red Lake "smakar fenomenalt bra"
Rubina "lär vara ännu bättre"
Stansa "inte så långa klasar men vackert röda och välsmakande bär"
Gullan "vackra klasar och riklig avkastning"
Bianca "ovanlig men alldeles enastående"
Svarta vinbär:
Risarp "delikat smak, ovanligt söt" "rikare och tidigare skörd än de flesta andra sorter"
Storklas och Öjebyn "inte fullt lika goda att äta färska, men hållbara och mycket bra till att sylta och safta"
ingrids
26-08-2008, 08:51
Senaste Hemträdgården hade svartvinbärsspecial, ska se om jag lyckas komma ihåg det i kväll så kan jag förmedla de tipsen.
Kolla in boken "Trädgårdens bär" av Leif Blomqvist från 2007
Jag lånade på bibblan. Jättebra bok om massor av olika sortes bär.
Skogsbrynet
11-09-2008, 02:58
Lite mer tips om Svarta vinbär i Hemträdgården som omnämns av Ingrid tidigare, kan du läsa på mer om på www.hallonplantor.se. Står också om många sorters hallon som vi har hållit på med i många år, men som snart bara finns kvar på hemsidan, men det finns i allafall information och bilder att titta på.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.