Full version: Plommonvin
Perilla
Jag får så jättemycket plommon som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Förra året gjorde jag plommonlikör, men jag tänkte att det skulle vara kul att pröva nåt nytt iår, t.ex. plommonvin. Nån som har ett smarrigt recept? tongue.gif
KURT
Jag vill minnas att någon HÄR provade att göra plommonsaft förra året, men att det inte var helt lyckat. Jag vet inte om det nödvändigtvis diskvalificerar plommon för vintillverkning? Man kanske kan blanda med annan frukt? Annars kan man väl knappast få alltför mycket marmelad/sylt?
Ina
Plommonmarmelad?
Konservera på gammaldags vis?
Frysa in lättsockrade urkärnade (ev lättkokta) att ta fram och göra plommonkaka av i vinter?
Torka?

Om du söker på plommon så hittar du åtskilliga recept!! smile.gif
Nina H
Koka sockerlag med madeira och vaniljstång, hälla över plommon, låta stå tre veckor, äta med glass, mmmmmmmm. Är man duktig och har tur så kan man konservera i glasburkar och få det att hålla sig. (eller så jäser det...)Annars går det bra att frysa in också.
Ralf
Varför blev det ej lyckat med plommonsaft?? Står upp över öronen med plommon för närvarande....
KURT
CITAT (Ralf @ 06-09-2003, 17:20)
Varför blev det ej lyckat med plommonsaft?? Står upp över öronen med plommon för närvarande....

Se erfarenheter publicerade i gamla forumet, det kan dock vara sortberoende, har en syrligt sorts plommon så kanske det blir bättre.

http://www.odla.nu/forum/webbbs_config.pl?read=15410

http://www.odla.nu/forum/webbbs_config.pl?read=15204
uno
CITAT (Perilla @ 05-09-2003, 16:08)
Jag får så jättemycket plommon som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med. Förra året gjorde jag plommonlikör, men jag tänkte att det skulle vara kul att pröva nåt nytt iår, t.ex. plommonvin. Nån som har ett smarrigt recept? tongue.gif

Köp en påse vinjäst passande till plommon. Recept finns på förpackningen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon