_Magnus_
Tror att jag måste möblera om lite i min lilla perennrabatt som jag anlagt under det senaste året. Många av blommorna behöver byta plats med tanke på färg, form & längd osv. Men, NÄR är det bäst att göra detta? Nu eller till våren? Det gäller bl.a rosor, prästkragar, löjtantshjärtan, vallmo...
Heda
Enligt mina erfarenheter är det nästan alltid lättare att flytta nu jämfört med våren. Det regnar mer ( smile.gif ) och man behöver inte passa med vatten till de flyttade var och varannan dag. De kommer också igång lika tidigt till våren som om de inte varit flyttade alls. Flytta NU, det ska jag göra!! smile.gif
Platinum
Beror kanske lite på vart du bor? Men om jag ska flytta om perenner så gör jag det på sensommaren/hösten så jag vet de hinner rota sig innan vintern kommer, bor själv då i Gästrikland (zon 4).
Aqvakul
Visst är det generellt sett en mycket lämplig tid nu, tidig höst. Ibland brukar man säga att man ska plantera om och dela de senblommande på våren, men jag tycker det fungerar bättre på hösten även om man kan förstöra lite blomsterprakt
Betty
Och här kommer Tant Tvärtemot... Jag flyttar hellre omkring mina perenner på våren/försommaren, medan de ännu har en mer lämplig storlek och format och inte hunnit växa sig så stora. smile.gif

Generellt brukar man säga att det är lämpligt att flytta höstblommande perenner på våren och vårblommande på hösten.
Bee
Jag har också funderat på om jag skall gräva om nu eller vänta till våren. Min rabatt behöver absolut glesas ut, omgrävningen i våras har resulterat i att perennerna har växt till sig förträffligt och nu får dom inte plats. Men eftersom alla växterna planterades om för bara några månader sen så kanske dom behöver "stå still" till våren? Så när som på några lammöron då... Milde, vilka växtvilliga typer smile.gif
Evin
Fördelen att göra det på hösten är att du enklare ser hur växterna ser ut. Du kan se hur blommorna ser ut, bladverket ser ut och det blir lättare att komponera rabatten efter höjd och färg och bladverk etc.
Du ser också hur mycket en planta fyller ut efter en växtsäsong så det finns mindre risk att plantera för tight eller för glest. Du missar inte heller så mycket som inte har kommit upp till våren, tex perenner som helt vissnar ner.

Lycka till smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon