Ville bara berätta att min vita rododendron blommar nu i augusti (för andra gången i år). Blommorna är inte så stora men fullt utslagna.Flera svällande knoppar håller på att slå ut. Det var lite efterblomning förra året också.Den hinner antagligen inte förbereda sig för nästa vår ? Ska det vara så här?
Aqvakul
18-08-2008, 19:29
Har haft samma visa med min Cunningham White. Det är lite trist för vårblomningen nästa år blir lidande. Jag tar hellre en rejäl blomning på våren. Enligt min vän på plantskolan är det ett vanligt fenomen. Det märkliga är att jag på min tidigare tomt hade en äldre Cunningham White och den betedde sig absolut inte så här.
Lena i Torslanda
18-08-2008, 19:38
Just Cunningham White brukar ofta få en mindre blomning på hösten. Den är ofta ganska sparsam så det påverkar inte vårblomningen något nämnvärt eftersom det brukar vara gott om knoppar på dem.
Min blommar alltid lite fram i juli/aug. Oftast bara några enstaka blommor men ibland riktigt många. Är jättefin i sin vårblomning ändå.
Men egentligen spelar det väl ingen roll när den blommar. Det är underbart med Rhod.blomning när som helst på året!
Tack, det var intressant att fler har samma fenomen.Det var roligt att få veta att det kan vara en Cunninghams white jag har.(Den fanns här innan jag flyttade in)
Det var intressant att fler har samma fenomen. Det är roligt att få veta att det kan vara en Cunninghams White jag har.(den fanns här när jag flyttade hit)
Christer i Falköping
18-08-2008, 19:52
Jag tröttnade på min Cunningham och slängde den. Den blommade såpass mycket på hösten att vårblomningen var minimal. Gillar inte alls den sorten.
Christer.
Lena i Torslanda
18-08-2008, 19:55
Jamen Christer - det spelar väl ingen roll om den blommar på hösten!! Blomningen är ju lika fin ändå!!!!!Det är väl underbart med växter som gör lite som de vill. Jag har många som jag önskade kunde få en knäpp och blomma nu istället för på våren. Nu är det lite magert på blomfronten hos mig.
Christer i Falköping
18-08-2008, 19:56
Nä, det blev liksom halvtaskigt hela tiden. Dessutom kom de igång såpass sent att frosten tog dem. Tycker inte om den alls :-)
Christer.
Aqvakul
18-08-2008, 20:03
CITAT (Christer i Falköping @ 18-08-2008, 20:52)

Jag tröttnade på min Cunningham och slängde den. Den blommade såpass mycket på hösten att vårblomningen var minimal. Gillar inte alls den sorten.
Christer.
Det var väl ändå lite drastiskt!!
Christer i Falköping
19-08-2008, 17:09
Nej inte alls tycker jag. Gillar man inte en växt, utan bara irriterar sig på den finns det ingen anledning att ha den kvar. Visst kunde jag gett bort den, men när jag under inga omständigheter kan rekommendera den så känns det som om jag lurar någon om jag ger bort den.
Christer.
Håller med Christer! Ta bort det som man inte gillar, så att man får plats med något som man gillar istället!!

Fast jag hade nog gett bort den till någon och förklarat hur det var....
//Heda
Christer i Falköping
19-08-2008, 17:33
fast eftersom jag skulle berätta hur värdelös jag ansåg den vara, skulle nog resultatet bli detsamma
Christer.
Ja kanske, men kanske någon som inte har råd att köpa någon Rhoddis alls...skulle bli jätteglad!! Man kan ju ställa ut dom i en kruka på gatan med en "Varsågod"-skylt runt halsen...

//Heda
Christer i Falköping
19-08-2008, 20:27
Jo, hade jag bott så hade det varit en idé. Men jag bor ute i obygden

Ingen av mina grannar i byn bryr sig om växter i trädgården. Gräsmattor gäller här. Buskar är bara i vägen för gräsklipparen
Ha, ha ja hos mig skulle dom bli överkörda av tröskan illa kvickt!

- Vilken idiot har ställt en buske på vägen!!??

Mest skrattar grannarna när jag frågar om utsäde till rabatterna (brukar så vete och korn för det är så fint) eller när jag frågar om jag få hämta sten i grustaget

-Flytta sten mellan gårdarna!!

Om du fåår?!?!

Du får ta ALLA om du vill!!

Men sen kommer dom på rundtur minsann (helst när det är kräftskiva eller taklagsfest eller någon annan sammankomst) och hyresvärden skryter till de andra bönderna om hur fint det är i trädgården till flygeln, med fiskdamm och allt!

//Heda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.