Full version: Pelargon "occa"
UNL
Hej!

Osäker på stavningen just nu.
Jag beställde sticklingar av denna inför denna sommar härifrån odla.nu och enligt bilden här på sidan skulle blommorna bli orangeaktiga, lite lax. De såg inte alls rosa ut men när pelargonen slog ut så är blommorna väldans rosa. Fina och lite ovanliga i sin färg men defenitivt mest besläktad med rosa. Har någpn annan erfarenhet av detta eller kunskap om hur färgen ska vara.
Fick jag rätt?
Den är jättefin men fick, pga sin färg, en helt annat placering än det var tänkt.

/UNL
Sommartorparn
Jag har denna pelargon, som jag tror stavas Okka. Köpte sticklingar på Weibulls i våras. Jag skulle beteckna färgen som ljust neonröd. Nästan självlysande när man ser den i skymningen. Tittar man noga på kronbladen så är dom vita i mitten och blir gradvis rödare mot kanterna. Rosa skulle jag inte kalla denna färgen, men man uppfattar ju färger på olika sätt. Snarare ljust röd med dragning åt lax, tycker jag. Tyckte faktiskt inte den var vidare snygg!

Dessutom kom den igång sent med att blomma. Jag köpte sticklingar av mörkröd hängpelargon vid samma tillfälle och den slog ut med sin första blomma första veckan av juli. Okkas blommor syntes inte förrän mot slutet av juli. Och först nu är det tal om rankor som hänger utanför krukan.......
Anna i Mjölby
Här är en bild på min Okka. Inköpt via Odla... wink.gif Vad den har för färg egentligen kan man ju diskutera. Jag har då sett den som röd med ljusare streck.

okka_x.JPG

Maria S i Skåne
Här är en länk till firman som korsat fram "Sil Okka". De kallar den gör orangeröd.

Sil Okka
Sommartorparn
Fin bild!
Jo, sådär ser nog min Okka ut också.

Men, jag ser absolut inget orange i den färgen......

Upplever du den också som sent blommande?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Maria S i Skåne @ 23-08-2008, 13:32) *
Här är en länk till firman som korsat fram "Sil Okka". De kallar den gör orangeröd.

Sil Okka

Och där står också att den skall blomma tidigt?????
Sommartorparn
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 23-08-2008, 15:14) *
Och där står också att den skall blomma tidigt?????

Ja, då kan man undra när deras sena sorterna börjar blomma....
Kanske är den snabbare om man inte börjar säsongen med stickling utan etablerad planta. Tror nog inte jag bryr om att övervintra den för att testa.....
UNL
Hej!

Vad kul att fler funderar över Okka.
Neon håller jag med om för det är en väldigt stark färg.
Rödrosa kanske, i alla fall inte åt orange fast jag på bilden från odla.nu tycker mig se mer åt lax och åt det
orangeröda hållet.
Det spelar ju inge roll nu men den har ju blommat nu i alla fall.
Eller den är i full gång.
Jag bor i jämtland, zon 6 och Okkan började väl blomma för drygt en månad sedan men den blommar för fullt nu
så det är ju störst nu.
Jag kommer inte ihåg vad det stod gällande blomning.
Sticlingarna fick stå i våäxthus tills i mitten på juni tror jag det var.

/UNL
Maria S i Skåne
Samma firma har en som heter Sil Chris, beskriven som mörkröd inte orangeröd. I övrigt väldigt lik.
Den är dessutom inte "extra fruh" bara "fruh"! (Kan inte göra tyska Y!!) biggrin.gif
Bara en tanke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon