Beskar mitt 20 år gamla japanska körsbärsträd i maj förra året - frid och fröjd.
Det tog sig jättefint.
I år hade det blivit många nya vattenskott, dem beskar jag också. I juni när hettan slog till som värst i Huddinge, började bladen bli bruna. De sista två veckorna har de sista 20% också blivit bruna.
Finns det någon chans att mitt träd kommer tillbaka nästa igen - fast det verkar vara helt dött nu ?
Och .... hur gammalt kan ett japanskt k-bärsträd bli ?
/Göran
Anders zon 1
18-08-2008, 20:41
Det är svårt att säga vad som hänt utan att se trädet på plats. Det kan vara torkan tidigare i sommar, men det är också möjligt att trädet blivit smittat av någon sjuka. Troligen är det en kombination av flera faktorer. Trädet kan t ex ha försvagats av beskärningen och torkan och sedan blivit angripet av någon sjukdom.
Varför beskar du trädet? Man bör undvika beskärning av alla typer av körsbär. Undantaget är underhållsbekärning, t ex att ta bort enstaka mindre grenar som växer fel. Körsbär bör beskäras under JAS (juli-aug-sep) och inte på våren eftersom det blöder. Det funkar sällan att forma ett stort, uppvuxet träd genom kraftig beskärning - gäller i princip alla typer av träd och inte bara körsbär. Vill man forma ett träd så ska man börja tidigt, när trädet är ungt, och forma det försiktigt, lite i taget. Körsbär blir för övrigt sällan vackra när man beskär dem och blommar dessutom dåligt, och sist men inte minst så mår trädet inte bra av det och man riskerar att olika sjukdomar angriper genom såren efter beskärningen.
Om trädet inte är helt dött och det finns levande grenar kvar så kan du testa att nu i aug-sep skära bort det torra in till frisk ved, bränna det du tagit bort och hoppas att det hela inte upprepas nästa år. Om trädet verkar ta sig så vattna extra om det blir en torr vår-försommar igen nästa år. Men ärligt talat tror jag att det kan vara svårt att få någon fason på trädet igen även om det överlever. Är det ympat, vilket många japanska körsbär är, så finns det också en risk att ympunderlaget tar över.
Vet inte exakt hur gamla japanska körsbärsträd kan bli. De tillhör ju inte de mest långlivade träden, men betydligt mer än 20 år bör dom i alla fall kunna bli om dom får hålla sig friska och inte är dåligt ympade eller dylikt.
Tack för dina tips Anders, jag följer med spänning mitt träd och kommer i början av september att skära bort de grenar som verkar torra och döda.
Jag beskar egentligen trädet därför att det står så nära vår trottoar och det hängde över vårt staket och en bra bit ut över trottoaren. Det hade också blivit alldeles för yvigt.
Vänliga hälsningar / Göran