Full version: Blödande vinranka
Myrilla
Hej,

Jag har två rankor i växthuset. En vanessa och en typ Himrod.
Jag har sparat en ranka från varje som jag tänkt leda upp i taket. Idag klippte jag bort lite sidoskott, och då började de blöda på ganska många ställen.
Jag har inte klippt på gammal ved utan detta är tämligen nya skott som jag klippt bort. Har jag gjort bort mig?
De växer verkligen så att det knakar och jag hoppas att de inte kommer att gå under nu....

Mvh Anna
Mu i myllan
Japp, du har gjort bort dig. Inte klippa in vin den här tiden. Vänta till jul. Annars är just risken att den blöder. Har du tur repar den sig.
Muuu
Alexander-VG-zon3
den kommer inte att dö ,, ingen fara med den . den är nog frisk redan i morgon .

Myrilla
CITAT (flaxss @ 18-08-2008, 22:04) *
den kommer inte att dö ,, ingen fara med den . den är nog frisk redan i morgon .

Oj, vilken tur. Jag blev lite kall när jag läste det första svaret sweatingbullets.gif
Men...ska man inte kunna klippa (pincera) bort skott nu? Eller det kanske är tidigare på sommaren man ska göra det?

Mvh en lättad Anna flirting.gif
RibesRubusVitis
Jomenvisst. Allt som är grönt kan du klippa närsomhelst. Däremot behöver du inte göra det, om inte grönskan är i vägen för annat. Det förekommer diverse minnesregler om att kapa efter ett bestämt antal blad, vilket är helt överflödigt.
En annan sak är att gallra bland druvklasar, eller inom klasarna. Då blir resterande frukt bättre, sötare och godare. Det kan då också vara idé att ta bort blad som skuggar druvorna i slutskedet.
Myrilla
CITAT (RibesRubusVitis @ 19-08-2008, 00:17) *
Jomenvisst. Allt som är grönt kan du klippa närsomhelst. Däremot behöver du inte göra det, om inte grönskan är i vägen för annat. Det förekommer diverse minnesregler om att kapa efter ett bestämt antal blad, vilket är helt överflödigt.
En annan sak är att gallra bland druvklasar, eller inom klasarna. Då blir resterande frukt bättre, sötare och godare. Det kan då också vara idé att ta bort blad som skuggar druvorna i slutskedet.

Vad bra. Jag trodde att jag kanske klippte för mycket, för jag tog skotten invid den nya stammen som kommit upp i sommar.
Den blöder dock fortfarande på många ställen, men det är kanske ingen fara nu då?

Mvh Anna
Myrilla
Kan man stoppa blödningen på nåt sätt? Nån typ av trädpasta kanske? Nån som vet?

Mvh Anna
Alexander-VG-zon3
det slutar snart att blöda . vattna och sköt den som vanligt .
Myrilla
CITAT (flaxss @ 19-08-2008, 18:17) *
det slutar snart att blöda . vattna och sköt den som vanligt .

Jag tittade till rankorna i eftermiddax när jag kom från jobbet och då såg det ut som snitten hade torkat och det var torrt. Jätteglad blev jag tummenupp.gif

Men...så i kväll vart jag ut till växthuset, och då hade det börjat droppa igen....skumt g.gif
Vilken bra blog du har flaxss. Massa bra läsning 000.gif

Hälsn Anna
aqualis
Hej Myrilla

Jag beskar vinrankan alltför sent ett år. Det blödde något så otroligt att det blev halt på marken under.
Fick stopp på det värsta med slangklämmor som jag drog år ordentligt hårt. Har sedan dess följt tummregeln som säger att man ska beskära i december.

Gröna årsskott går att ta när som. Har glesat ut flera gånger den senaste veckan utan tråkiga följder.

Har du klippt på årsskott så slutar det säker inom någon dag till.

Med vänlig hälsning
Bassam
min förslag för att stoppa blödda är att strukit droppa området med cigarett tändare, jag har prövat och det fungera jätte bra.
H: Bassam
Myrilla
Nu har den ena slutat helt att blöda biggrin.gif

Den andra blöder inte på dagen men däremot på kvällen... Lite märkligt det där... confused.gif

Och alla jag har pratat med säger det samma som alla här (utom mu i myllan wink.gif ), att man kan klippa hur som helst i allt grön nu.....

Jaja, det slutar väl snart att nattblöda antar jag....

thanks.gif För alla svar!

Hälsn Anna
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myrilla @ 19-08-2008, 20:14) *
Men...så i kväll vart jag ut till växthuset, och då hade det börjat droppa igen....skumt g.gif
Vilken bra blog du har flaxss. Massa bra läsning 000.gif

Hälsn Anna

tack tacxk kompiskram.gif tyvärr har jag inte tid med den längr3e .
embees
CITAT (Myrilla @ 20-08-2008, 22:43) *
Nu har den ena slutat helt att blöda biggrin.gif

Den andra blöder inte på dagen men däremot på kvällen... Lite märkligt det där... confused.gif

Och alla jag har pratat med säger det samma som alla här (utom mu i myllan wink.gif ), att man kan klippa hur som helst i allt grön nu.....

Jaja, det slutar väl snart att nattblöda antar jag....

thanks.gif För alla svar!

Hälsn Anna

Tja, för de som tittade på Söderläge innan ikväll så är det väl klart att det är nu man kan beskära. Senast omkring Jul & Nyår.
Mu i myllan
Ledsen om jag skrämde dig! crying.gif men...

...det inte är samma sak att beskära på vintern som att pincera, sommarbeskära. Skillnaden är att klippa i den vedartade delen (på vintern) och att klippa i de gröna skotten.

Såg också Söderläge och lärde mig i alla fall att man kan ta skott nu. Det blir till att klippa loss i växthuset! Vill ha en pergola så småningom och det går nog åt några plantor så det blir billigare att producera själv...

Muuu
blomkronan
Jag missade söderläge crying.gif kan någon berätta vad dom sa... ang att ta skott nu. Hur ska man göra???

Jag gjorde samma tabbe för 3 år sedan tyckte att min vindruva var så vildvuxen och gick lös med sekatören i juli crying.gif den blöde hur mycket som helst senare kom det OOOOrtoligt mycke klasar och jag trodde att jag hade gjort rätt... tänkte att jag skulle få ett rekord år med frukt. Men det vart något riktigt knasigt med frukten efter att dom blivigt stora som en liten ärta sluta dom växa, men inte kärnan!!! den växte vidare spräkte frukten och blev lika stor dunno.gif . Fick inte smaka enenda druva det året. året efter fick jag inte så mycket frukt ca 7 liter kanske men det som kom blev goda rolleyes.gif för 5-6 år sedan fick jag 30 liter frukt.
[attachment=23050:DSC00677.JPG]
Så här ser min planta ut den växer på ett staket mot grannen dom har lika mycket på sin sida, samt man ser inte det på bilden men den växer i under altantaket så klassarna hänger ner jätte fint ovan vårt trädgårdsbord.

Får jag mina sticklingar att gro delar jag gärna med mig...
Myrilla
Du kan kika på svt's webtv. Där kan du se hela programmet igen tummenupp.gif Superbra tjänst från svt!

Mvh Anna
blomkronan
Tack för tipset Myrilla, det ska jag göra tummenupp.gif
hacendado
Hej
Jag har sett att många har redan svarat på din fråga så du är inte orolig länge. Men jag tipsar dig att varje gång som du klipper en del kan passa på och sätta den fört i vatten och i en halvljus plats. Efter två veckor sätter lite löss jord i flaskan så att de möjliga rötter inte får ljus. Efter cirka två månader kommer du att få nya exemplar.

Men glömm aldrig att man ska beskära under Dec eller jan månad.
Jag är förstås mer kunnig med växter från varma trakter så om du har några frågor i mitt favorit ämne passa på.
Bassam
j

det kan inte man beskära på fel tiden och sen skrika hjälp min växt blöda. Först ska man fråga och tänka efter kan man börja jobba.
obs: det är material som går ut med blödning , det är växt blod-
jegi
CITAT (Bassam @ 29-08-2008, 00:02) *
j

det kan inte man beskära på fel tiden och sen skrika hjälp min växt blöda. Först ska man fråga och tänka efter kan man börja jobba.

Har det hänt så har det hänt, eller hur? Det finns ingen anledning att komma här och moralisera. För övrigt skriver du så usel svenska att dina råd är omöjliga att förstå.
Myrilla
j

Mina rankor blöder inte längre och visst beskar jag i rätt tidpunkt. Men jag blev så bestört när de började sava och vände mig genast hit till alla experter smile.gif Och visst är det så, att man kan klippa i det gröna under sommaren.

Tack för alla svar!

Mvh Anna
Bassam
- Jag skriva för att du ska förstår, om du vill inte förstår min barn, det spela ingen står roll, jag skriva bara till mogna människor.
- H: Bassam
Alexander-VG-zon3
jag beskärde mormors vinranka i lördes ,, den blöder inte . det är våren då den får blad som den blöder som mest .
Aqvakul
CITAT (jegi @ 29-08-2008, 15:51) *
Har det hänt så har det hänt, eller hur? Det finns ingen anledning att komma här och moralisera. För övrigt skriver du så usel svenska att dina råd är omöjliga att förstå.

Det var väl ett både onödigt och dumt påhopp! thumbdown.gif
Bassam försöker alltid vara hjälpsam och kan inte rå för att hans svenska inte är perfekt!
Myrilla
j

Påhopp och påhopp, ja vem hoppar på vem, kan jag undra??

1. Jag skriker inte
2. Jag beskar i rätt tidpunkt
3. Ja, jag har oxå svårt att tyda Bassas inlägg

Allt gott!
Mvh Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon