Full version: Ympning av körsbär
sollis
Min sambo ympar i äpple , men han lyckas ej med körsbär .
Vilken tidär bäst att ympa körsbär????
Någon som har några bra tips?
Bruna fingrar i Handen
inge svar till dej tyvärr, men en fråga help.gif
Var får man "ympningar" Ifrån?
Skulle så hemskt gärna vilja ha nån annan sort i mina äppelträn..
På Plantagen tittade de på mej som om jag inte var klok..de säljer inte ymp-kvistar.
Och grannarna har samma tråkiga äpplen som jag..ingrid marie och nån Cox...uuurk..inte ens barnen orkar vänta på dem..Positivt är att jag håller mej god med Älgar å rådjur a0a.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man brukar ympa körsbär runt 1-2månader tidigare på våren än man ympar äpplen, ofta blir det runt mars-april. Läggymp eller chip budding är nog det man brukar använda på körsbär (Man kan även okulera eller chippa i slutet av juli-början av augusti)
KURT
Det brukar säljas ympris på trädgårdsmässor på våren, man kan också köpa från Julita gård eller från

http://www.algonet.se/~reinisch/ebeindex.htm
Myosotis
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 19-08-2008, 08:46) *

Kan man skicka ympkvistar med posten? Hur snabbt dör de? Om det hade varit möjligt skulle man kunna byta kvistar. Träden ska ju ändå beskäras, jag skulle gärna bidra med ett par kvistar.
Bruna fingrar i Handen
*ler* Och jag skulle gärna ta emot och/el skicka om byte viljes..men jag är tyvärr ingen riktig "gardener" ,så jag har ingen aning om hur saker klarar sig..Man lär så länge man lever.
Min trädgård är fortfarande en forskningszon..
Det som dör, dör..
Fast mitt mantra är iaf att allt grönt strävar ju mot överlevnad(utom klematisen man fick från Allers) angel_not.gif
sollis
CITAT (Bruna fingrar i Handen @ 19-08-2008, 08:46) *
inge svar till dej tyvärr, men en fråga help.gif
På Plantagen tittade de på mej som om jag inte var klok..de säljer inte ymp-kvistar.
Och grannarna har samma tråkiga äpplen som jag..ingrid marie och nån Cox...uuurk..inte ens barnen orkar vänta på dem..Positivt är att jag håller mej god med Älgar å rådjur a0a.gif

Gör som min sambo ta årsskott från vänner och bekanta ,om du hittar några goda frukter .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon