LindaS
Såg snacket nedan av Judda men det var så otroligt långt, kul! Jag var lite lat och skrev en ny rubrik som jag kanske skulle kunna hitta svar på under förra snacket men som sagt, latheten tog över och jag hoppas att ni ursäktar.

Jo, i våras köpte jag tre sticklingar av passionsblomma från Odla. nu. Planterade dem i samma stora kruka (fråga inte varför, kunde vara effektfullt när de blommade tror jag att jag tänkte). Nu växer dessa plantor över alla bredder!!! Kan ju inte dela dem (eller???) eftersom de är helt insnärjda i varandra. Hur gör jag? Kan man klippa av skotten och göra sticklingar hur/var i så fall?

Krukan har stått ute under sommaren. Hur övervintrar jag den bäst under vintern? Brukar inte lyckas med dessa blommor i vanliga fall men vill verkligen att denna STORA ska överleva.

Tack på förhand!
Kee
Det är enligt mig mycket lätt att ta sticklingar av passio, men det kanske beror på vilken sort det är också, men i princip kan du bara klippa av dem ställ dem i ett glas med vatten och låta dem stå ljust så har du rötter på ett par veckor.

Ang övervintringen är det säkert mycket olika där också beroende på art, men jag övervintrar mina inomhus eftersom jag bor i lgh och inte har möjlighet till att förvara dem kallare, annars är det perfekt om du har ett svalt och ljust ställe att förvara dem på.
LindaS
Tackar! Nu har jag klippt duktigt och ställt dem i glas med vatten. När du har dina passio inomhus på vintern (det är nog så jag också får göra) hur sköter du dem då. Mina tidigare har vissnat ganska snabbt inomhus (köpta på blomaffär). Vilket läge på fönstret, hur mycket vatten osv.

Tack igen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (LindaS @ 19-08-2008, 09:04) *
Såg snacket nedan av Judda men det var så otroligt långt, kul! Jag var lite lat och skrev en ny rubrik som jag kanske skulle kunna hitta svar på under förra snacket men som sagt, latheten tog över och jag hoppas att ni ursäktar.

Jo, i våras köpte jag tre sticklingar av passionsblomma från Odla. nu. Planterade dem i samma stora kruka (fråga inte varför, kunde vara effektfullt när de blommade tror jag att jag tänkte). Nu växer dessa plantor över alla bredder!!! Kan ju inte dela dem (eller???) eftersom de är helt insnärjda i varandra. Hur gör jag? Kan man klippa av skotten och göra sticklingar hur/var i så fall?

Krukan har stått ute under sommaren. Hur övervintrar jag den bäst under vintern? Brukar inte lyckas med dessa blommor i vanliga fall men vill verkligen att denna STORA ska överleva.

Tack på förhand!

vilka sorter har du ?

som kee skriver kräver olika arter olika saker under vintern . en del vill vila kallt och ljust ( runt +1c +10c ) medan andra vill ha tropiska förhållanden .

sticklingar är lätt ,, klipp av sticklingen under ett bladpar sedan tar du och tar veck alla blad utom dom 2sista bladparen . sätt dom i vatten eller jord och varmt och ljust så rotar dom sig snabbt . rötterna kommer där bladen suttit innan .
LindaS
Hoppsan det var skillnad på önskemål inför vintern. Tyvärr har jag ingen aning om vad det var för några. Stod ju såklart på paketet med de lapparna har jag inte sparat. Får chansa och se om de klarar sig inomhus över vintern. NÅgon av sorterna kanske klarar sig och då blir ju plantan utgallrad på naturlig väg wink.gif

Tack för ditt svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon