Hej
Jag har köpt några höstastrar. Har dom nu i ytterkrukor ute och undrar om jag kan vänta med att plantera ut dom i landet tills de har vissnat ner. Eller borde jag plantera dom så fort som möjligt ? Så att dom hinner lite rota sig till nästa år. Planterade några ifjol direkt när jag hade köpt dom, men alla har inte kommit upp. Undrar varför. Dom ska väl ha sol/halvskugga ?
Hälsn Tepa
Är du säker på att det var perenna höstastrar du köpte förra året då? Annars så börjar dom här sälja något som dom kallar höstaster som bara är till för att planteras i kruka och vara fint till snön kommer.
Jag har några tuvor av den perenna sorten och skulle jag behöva vänta tills dom vissnat ner så skulle jag få vänta till våren, dom blommar så fint i snön här, så ta reda på först vilken sort du har köpt innan du planterar något.
Men är det den perenna sorten så rekomenderar jag en plantering i god tid före snön, då när dom är som vackrast.
Tack, PiaL. Har en bild på en sån här höstaster, under rubriken "vad blommar hos er nu i augusti", kan du kolla in den ? Den är blå. Eller ser dom som inte är perenna likadana ut ? Köpte dom i "matbutiken", ska nog ringa och fråga Kerstin, som har hand om blommorna där. De andra vet absolut ingenting. Det var nog samma sort som jag köpte ifjol, alla från samma matbutik, men alla kom inte upp iår. Hade nog flyttat några i våras tidigt, men inom samma land, borde kanske inte ha gjort det ? Det kanske var dom som inte blev till något. Kommer inte riktigt ihåg hur gröna dom var när jag flyttade dom.
Hälsn Tepa
Visst ser den väldigt snarlik ut, fägmässigt samma, men jag tror att dina blommor ser större ut än mina och själva busken ser mindre ut.
Mina får blommor som inte är så stora blommor men många istället, själva busken blir ca 70 cm hög och den har inte börjat blomma ännu.
Dom icke perenna höstastrarna säljs lite varstans (även hos blomsterhandlarna) för en billig peng just nu ca 40:-, dom perenna är en aning dyrare.
Jag bor i zon 5 om det kan vara till någon hjälp, förut så bodde jag i zon 3 och dom var ändå sena att blomma
Hej
Äsch, mina kostade 3,40 Euro st. Bor ju på Åland. Det kan väl bli ca 40 kronor. Då tyder ju priset på att dom inte är perenna. Ska ringa Kerstin...
Hälsn Tepa
Nu har jag ringt, och visst är dom fleråriga ! Och jag som trodde blommorna var billigare i Sverige ! He, he. Nog är dom det...
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.