tepa
Hej

På min lunchpromenad har jag sett en så vacker blomma i någons trädgård. Är lite för blyg för att knacka på och fråga vad det är. Den är ganska hög, över en meter, avsmalnande uppåt, har stora trattliknande blommor, en och en här och var längs hela växten, pastellfärgade i rosa/orange. Bladen lite svårt att beskriva, "hela" , som änglatrumpet. Men det är ingen sån. Den står spikrakt upp, utan stöd. Undrar om någon har något förslag, så kan jag googla och se om jag känner igen den.

Hälsn Tepa
dotpointer
Ta en fikarastpromenad och fota med mobilen om du kan? smile.gif
tepa
Hej

Jag har ingen mobil !! Är nog Ålands sista människa som skaffar en sån. Behöver ingen. Men i värsta fall kan jag ta med en kamera. Kanske det inte ser så bra ut om nån i huset råkar stå i fönstret. Eller så tar jag mod till mig och knackar på. Med risk för att få dörren i fejset.

Hälsn Tepa
Heda
Hur stora är blommorna? Har den bladrosett eller blad längs hela stjälken?

//Heda
tepa
Hej Heda

Dom är ganska stora, men inte i förhållande till växten, för den är ju kanske en och en halv meter hög. Kanske lika stora som en datormus? Växten tror jag har kvistar, längs kvistarna blad. Hela växten är bredare nertill och avsmalnande uppåt.

Hälsn Tepa
mojan
Funderingar: Kungsljus är ju högt men brukar ha gula blommor. Stockros kan vara rosa-orange, men den känner du kanske igen?
Boxer
CITAT (tepa @ 19-08-2008, 13:40) *
Eller så tar jag mod till mig och knackar på. Med risk för att få dörren i fejset.

Hälsn Tepa

Klart att ägaren svarar snällt! Det skulle väl vilken normalt funtad person som helst göra, eller hur?

Knacka på och lär känna en ny trevlig bekantskap. Kanske har dom mer spännande växter att visa tummenupp.gif
anne-li i olofstorp
Kan det vara balsamin?
tepa
Hej Anne-Li

Nej, ingen balsamin. Om du menar jättebalsamin. Såna har min mor hur mycket som helst, har försökt så två somrar, inte blitt till nått. Dom små plantorna torkade bort iår. Ifjol körde maken över dom med gräsklipparn gång på gång... Så det bidde inte nått då heller. Ska försöka nästa sommar igen.

Men däremot kan det mycket väl vara Stockros !! Althaea Rosea isåfall, det finns väl många sorter. Har googlat på den och det är likt, som jag kommer ihåg ! Summa summarum: MÅSTE skaffa sån !!! Dom blommar juli till september, låter bra. Tar nog med kameran imorrn iallafall...

Hälsn Tepa
Red Top
Hej Tepa!
Om Du vill ha jättebalsamin, föreslår jag att Du tar färska frö från Din mammas blommor nu i höst och sprider ut dem där Du vill ha blommor nästa år. Så gör jag och det funkar jättebra.
=)
tepa
Hej

Nu har jag tagit några bilder. På långt avstånd med full zoom. Ser nu att dom inte står upprätt själva, utan de har ett snöre fast i brandstegen.

Red Top, måste fröna vara färska när man sår Jättebalsamin ? Min mamma sa att man skulle torka dom först.

Hälsn Tepa
mojan
Typisk stockros! Jättefin!
tepa
Hej Mojan

Visst, då är det en Stockros, som du föreslog. Tack, Mojan. Är det en Althaea Rosea ? En sån ska införskaffas med det snaraste ! Kanske inte bara en, förresten.

Hälsn Tepa
aldo
Jättebalsaminfrön sprider sig helt själv = Sprättivägblomma .

Fröna sprätter iväg i vinden t ex när kapseln är mogen så du får nog passa på innan ;-)Plocka de största kapslarna och de öppnar sig när du vidrör dem .

Barbarnets roliga nöje fram på sensommaren och mer o mer blir det .
En så'n växtkraft .

mojan
Hej Tepa! Jag är jättedålig på latinska namn. Stockros finns i olika varianter, enkla, dubbla osv. Många olika färger: vit, gul, rosa, röd, olika varianter tom svart. (Är väl bara blått som inte finns. ) Sprider sig om den trivs. Klarar sol och torka (man kan ju se dem i städer vid gamla hus där de nästan växer direkt i asfalten). Jag har inte en enda men det är nog dags för lite stockrosor här också. tummenupp.gif
Red Top
Hej Tepa!
Se Aldos svar.
Det är nog inte bara Aldos barnbarn som tycker det är kul. Jag tycker själv det är rätt kul och det gör även min son som är 21.
Jag brukar hålla handen för när jag petar på baljorna(försöker inte ens plocka av dem)
sen slänger jag frön där jag vill ha dem nästa år. De brukar nämligen sprida sig hejvilt, men inte alltid där jag vill ha dem. =)
tepa
Hej Red Top

Hi hi hi. Jo jag vet hur dom sprätter iväg, har ju plockat frön hos min mor tidigare, men hur gör ni sen när ni ska klippa gräset ? Måste väl sätta några stenar runtikring så att han där som sköter om gräsklippningen på vår gård ska låta dom få vara. Det blir ett fjärde försök att få Jättebalsaminer !

Hälsn Tepa
Red Top
Halloj!
När våren kommer och min "han den där som klipper gräset och använder trimmern"
ska se var han inte ska klippa eftersom det är små raringar på väg, sätter jag ut massor med små grillpinnar med vita etiketter som små flaggor på. Jag kallar dem för fredsflaggor. När det sen har vuxit sig stort så att till och med gräsklipparmannen kan se vad det är, tar jag bort fredsflaggorna.
[attachment=23095:b_011.JPG]
Lycka till!
RedTop
tepa
Hej Red Top

Hi hi hi HA HA HA ! Ja, det var ju en bra ide !!

Hälsn Tepa
mojan
En fredsflagga! biggrin.gif Det ska jag sätta ut till våren vid en stackars funkia som inte hinner mer än sticka upp huvudet förrän gräsklipparen halshugger den. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon