Ann-Christine
Köpte en perenn och på lappen stod det bara ett latinskt namn som jag inte kan utläsa, Jag har lagt in en bild på den i mitt album ifall någon kan hjälpa mej med namn, gärna både latinskt och svenskt. Det är den blå blomman jag undrar över (finns även en nejlika i bakgrunden) den har smala blad ungefär som strandiris. Jag skriver vad jag tycker det står på lappen om någon kanske känner igen den på det viset, "Sisgrindurium angustiflorum". Har sökt på det namnet på nätet utan resultat. Bilden är lite suddig men jag hoppas det syns ändå. unsure.gif
ullung
Hej Ann-Christine!
Jag tror att det kan vara en gräslilja, Sisyrinchium angustifolium som tydligen finns i en varietet som heter Sisyrinchium bermudiana också.

I den bok jag hittat den i står det så här, (S. bermudiana):
Blommor mörkt violetta med sidenglans och framträdande, centralt gult "öga", 1-2 cm i diameter i samlingar. Blad smalt liniära, ganska lika bladen hos en liten iris, bildande en tät samling. Närstående är S. angustifolium från N. Amerika, naturaliserad i vissa delar av Europa, blommor ljusare blå.

Hoppas detta är till hjälp för dig!
MVH Anitha
Ann-Christine
CITAT (ullung @ 05-09-2003, 19:07)
Hej Ann-Christine!
Jag tror att det kan vara en gräslilja, Sisyrinchium angustifolium som tydligen finns i en varietet som heter Sisyrinchium bermudiana också.

I den bok jag hittat den i står det så här, (S. bermudiana):
Blommor mörkt violetta med sidenglans och framträdande, centralt gult "öga", 1-2 cm i diameter i samlingar. Blad smalt liniära, ganska lika bladen hos en liten iris, bildande en tät samling. Närstående är S. angustifolium från N. Amerika, naturaliserad i vissa delar av Europa, blommor ljusare blå.

Hoppas detta är till hjälp för dig!
MVH Anitha

Du har nog alldeles rätt för när jag jämför det latinska namnet du har skrivit med den slarvigt handskrivna lapp jag fick så står det nog precis så. Så då tackar jag så väldigt mycket för hjälpen. Vad skulle man göra utan detta forum?

MVH/Ann-Christine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon