Full version: Strimmig ampellilja
Blomsterkisen
Jag har efter mycket sökande fått en strimmig ampellilja ibland mina gröna diton, men den blommar inte som de. En bekant till mig har samma växt, 2 år gammal, som inte heller har blommat någon gång. När blommar den?
Kee
Spelar ingen roll om du får den att blomma och bilda frökapslar, avkomman kommer att vara helgrön ändå. Färgteckningen överförs inte på avkomman utan kan endast fås genom sticklingar. Kolla i min tråd "en helt vanlig ampellilja" för mer info och länk till en bra ampelliljesajt.
Blomsterkisen
Hmmm...här var jag absolut lite för "luddig" i texten. Vad jag menar är att min strimmiga står tillsammans med vanliga gröna ampelliljor, inte är korsade med varandra. blush.gif
Således undrar jag när den strimmiga brukar blomma? Denna är 1 år gammal, men min bekant har en som är 2 år, och inte heller har blommat.

Tack Kee, för ditt svar, skall titta in senare.
Kee
Okej, då fattar jag. Det var nog en combo av luddigt uttalande och slarvigt läst! smile.gif

Om det är samma som jag har (minns inte det latinska namnet nu), så ser du i tråden jag nämnde ungefär hur stor den är. Det är en ca 9 månader gammal stickling som blommade rikligt i somras, säkert ett trettiotal blommor under en månads period.

Jag tror det har mycket med placering och skötsel att göra också. Tydligen trivs de bra i trånga krukor, vill stå halvljust och få mycket vatten. Jag vet inte hur bra jag efterlever det där med krukans storlek, men nog tror jag min fyllt den iaf. Jag ökar krukstorlek sakta. Vattnas görs det i mängder och den står på ett bord en halvmeter ifrån ett norrfönster där persiennerna är nere, men i horisontalläge om dagarna. I vintras hängde den i en ampel i badrummet som är ett söderfönster. Om denna slumpartade skötsel från min sida har inneburit lyckosam blomning låter jag vara osagt, men skötseln är ju viktig för andra arter så varför inte?
Blomsterkisen
Inte heller jag är duktig på att minnas latinska namn. Men det är den vanligaste av den strimmiga (grön/gulvit). Den står på ampel en till en och en halv meter in i rummet från ett stort fönster i österläge. Får gott med vatten och tycks trivas i övrigt, men några stänglar med blommor kommer inte.
De andra, de som är mörkgröna, de blommar till och från, en för fjärde gången sedan maj i år.
Hur gammal var din Kee, när den blommade första gången?
Alexander-VG-zon3
mina ( olika ) har jag ute i dom flesta lägena både syd-väst och öst tar in innan frosten kommer . och dom blommar som bara den får både blommor,frön,små plantor . dom heter på latin Chlorophytum comosum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon