akagebeck
19-08-2008, 13:29
Hej!
Jag har två plantor med löjnantshjärta, med vita blommor, i min rabatt. Planterade dem förra året. De är jättefina på våren/försommaren men nu ser de helt vissna ut. Alldeles gula och trötta blad. Hur brukar era löjtnantshjärtan vara så här års? "Ska" de se ut så, eller har jag gett dem för lite vatten, gödning eller nåt? De står i halvskugga precis som det står att de ska trivas i. Möjligen att de får lite väl mycket skugga nu på sensommaren då växterna runt omkring har vuxit upp... Kan det vara problemet?
Tacksam för svar!!
Anna
Aqvakul
19-08-2008, 13:33
Helt normalt att de vissnar ner efter blomningen!
Hej
Mitt Löjtnantshjärta med rosa blommor brukar blomma först. Den är nu utblommad, står mest i skugga och har blivit helgul. Min dito med vita blommor, den står bredvid den andra, blommade lite senare, är grön i bladen ännu. Det var likadant ifjol, så det är säkert normalt.
Hälsn Tepa
Jag har röd/rosa löjtnantshjärta som står i llite skugga av annan buske. De trivs väldigt bra med lite skugga.
Nu är bladen gula, vissna och hänger. Det är helt normalt. Så ser den ut varje höst vid den här tiden.
Jag klipper den inte något på hösten utan den får sakta vissa ned i egen takt. Jag inbillar mig att det vissna även skyddar växten under vintern. Det ser ju inte så kul ut men nästa år kommer den med nya fräscha blad och blommor.
Aqvakul
19-08-2008, 14:54
Det är smart att plantera något som breder ut sig intill Dicentra spectabilis, så dess vissna blad skyms.
T.ex. skulle höstanemon passa bra framför löjtnantshjärtat (som har bytt namn till Lamprocapnos spectabilis)
Aqvakul
19-08-2008, 15:07
CITAT (Boxer @ 19-08-2008, 16:06)

T.ex. skulle höstanemon passa bra framför löjtnantshjärtat (som har bytt namn till Lamprocapnos spectabilis)

Man lär sig något nytt varje dag.....
Jag är med mina kompisar, men blomning ta mycket näring från mamma, det är bra om du ge växter lite näring och noga med vatten efter blomning.
H: Bassam
Gunilla T
19-08-2008, 17:21
Nej, nej Bassam - löjtnantshjärtan skall absolut inte ha någon näring nu. Då sätter den igång att växa igen och risken att den då dör i vinter är stor.
Precis som alla sagt här är det alldels normalt att löjtnantshjärtan vissnar ner nu.
De år som jag varit snabb med saxen och klippt blomstänglar precis när de blommat ut så har mitt Löjtnantshjärta hållt sig grön och fin ända till oktober...men man måste vara illa snabb!! Oftast orkar jag inte springa och passa...min är helt nervissnad nu...men den står lite i torraste laget också...ska nog flytta den i veckan.
Ja alltså....var snabb med saxen om ni vill att den ska stå grön hela säsongen!
//Heda
akagebeck
19-08-2008, 18:58
Aha, där ser man! Va bra, då har jag inte gjort nåt galet iallafall och så får jag komma ihåg till nästa år att klippa stänglarna efter blomning!
Tack för alla svar!!
Jag har faktiskt klippt ner den helt och hållet och den kommer snällt tillbaka och ger en andra blomning, dock med mycket sparsammare blomning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.