Full version: Höstsådd!?
babette
Vad är bra att höstså? Bor i Västerås Det är väl zon 3-4.
Funkar det att höstså lök tex.?
Eva i Västerås
Höstså för att få skörd i höst, eller "tjyvstarta" nästa säsong?
I höst kan du hinna skörda rucola, rädisor, små blad av alla de slag, mangold, rödbetor, spenat osv. Nu är det ju kyligt nog för att sallaten ska gro också.

Så på senhösten för att få start på nästa säsong kan du göra med dill, persilja, morötter, kanske grönkål och absolut vitlök. Den SKA man helst sätta på hösten, fär att få riktigt fina vitlökar nästa år.
babette
Tänkte höstså för nästa års skörd..
jannika
vitlök?? då undrar jag hur? tar man isär en vanlig eko-lök, väntar på grodd (som med potatis) och sedan sätter ner? hur djupt, etc? täcker man? hur blir resultatet? gullöken blir väl bara en lök, men hur är vitlöken? hur sent ska den sättas?
therese.kvist
Sätt i sep/okt bara att trycka ner klyftorna i jorden med en decimeter mellan. Vill ha mkt näring. Skörda i början av augusti.
Jag tog vanlig vitlök från mataffären, men de blev inte så stora bara ca 4 klyftor på varje, så kanske bättre med "sättvitlök". Men alla funkar om man vill prova!!!

Lycka till
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sätter inte min vitlök förren framåt okt-nov här i stockholmstrakten, sätter man för tidigt skjuter de skott innan vintern kommer, och det ska de inte göra. Jag har speciell sättvitlök främst av sorten Hammar, jag har växtföljd så min gröda verkar hålla sig frisk = jag kan skörda eget utsäde och behöver inte köpa nytt utsäde varje år.

Vitlök är en hungrig gröda som kräver mycket gödning + vattning från det att de spirar på våren, (runt midsommar brukar man kunna upphöra med gödningsdoserna).
jannika
ger ni kogödsel då, eller ngt annat?

när man sen skördar, ska den hänga och torka? Hur gör ni då? i affären har jag vid ngt tillfälle köpt "färsk vitlök" och den innehöll då bara en enda stor klyfta. ngn som vet om detta? är det så de är när man först plockar upp dem?

tack igen!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag ger den gödning jag har hemma ex. kogödsel, hönsgödsel, gräsklipp, nässelvatten etc.

Skördar man mycket tidigt innan midsommar har ofta inte vitlöken delat sig i klyftor än, denna vitlök kan dock inte lagras + lökarna har inte fått sin fulla storlek ännu.

Man skördar då vitlöken delat sig i klyftor och skalet runt dem är lite tjockare (+ blasten börjar se risig ut). Vitlöken brukar jag sedan grovtvätta och sedan hänga upp i carporten där det är torrt och luftigt. Om man aldrig utsätter vitlöken för kyla efter skörden kan den förvaras varmt i rumstemperatur under flera månader-något år beroende på sort.
Preussen
kanske dax att starta en tråd om vitlöksodling eller använda sökfunktionen? rolleyes.gif

i väntan på detta så kan jag delge lite information om att löken ska ner i ett ca 8 cm djupt hål. vill du ha mer information om vitlöksodling så kan du läsa lite på min blogg annelund eller kontakta Åke Truedsson tomatklubben. kolla även in Törnvik frö

i år, förutom vitlöken då, vintersår jag dill, morötter, palsternacka.
Mrs J
Funderar oxå på dill, men när ska man så då, och hur gör man i vinter ska man täcka eller nått?
Likadant med morötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon