Full version: Tomatfiasko
Canelle
Hej alla - jag är ny här så om jag tar upp något som ni ältat till leda får ni väl lappa till mig...
Jag söker goda råd angående den ädla konsten att odla tomater i växthus. Jag bor i Halland, har haft växthus i 15 år, odlat tomater både i odlingsbädd och nu på senare år i krukor.
Första krukåret blev en jättesuccé - har aldrig haft så många tomater. De båda senaste åren har dock varit bedrövliga. Få tomater och tomatplantor som bara bleknar och ser ledsna ut trots alla mina omsorger.

Jag drar själv upp fröna, planterar ut i mitten av maj. Därefter får tomaterna en näve pelletterad hönsgödsel i slutat av maj och därefter ytterligare en näve strax före midsommar. Därefter får de bara vatten.

Jag har verkligen trott att jag begriper mig på det här med tomater, men nu börjar jag tvivla. Tar tacksamt emot alla råd jag kan få!

hälsningar
Canelle
KURT
Du får någ försöka beskriva problemen mera tydligt. Växer de inte som de skall? Blommar de som de skall, vad är det för sorters tomater du odlar etc.
eek
En första reaktion från mej är att du verkar vara lite snål med gödningen
jonas
aqualis
Hej Canelle

Jag är ingen fena på just tomatodling. Detta är första året som jag har växthus och tomater.

Det där med att odla i krukor fungerar om jag förstått saken rätt att det är lätt att övervattna så att rotsystemet fungerar dåligt.

Kolla om du inte redan gjort det om det är vått i krukorna.

Själv har jag merparten av plantorna satta i plastkassar. Dom rymmer tillräckligt för både tomater och gurka . Alldeles vid golvet har jag stuckit ett hål och när det på morgonen fuktar från hålet drar jag ner på bevattningen något dygn eller två beroende på vädret.

Jag tror att det är bättre att växterna någon gång får lite vatten än för mycket och börjar dom hänga med bladen så ordnar det sig /åtminstone mina/ med en extra vattenskvätt efter några timmar.

Med vänlig hälsning

Canelle
Gödningen har jag också trott varit boven i dramat - fast jag har snarare varit inne på tesen att de fått för mycket... Se där vilken praktamatör man är...
Det jag har noterat i år är också att de har blommat för fullt, men sedan har knopparna vissnat och försvunnit. Dags för ett erkännande här: jag har automatisk bevattning, men var för lat för att koppla in den i år - ett par tillfällen har tomaterna varit rätt hängiga, men sen har de käckat till sig igen när jag vattnat igenom krukorna. Har vattnat dagligen annars - i synnerhet under värmeböljan i maj.

Tomatsorterna varierar: har bl a en unik liten körsbärstomat som heter Sweet - inte hybrid-varianten utan originalmodellen som inte ens finns i handeln.

I år har jag essutom odlat Kotlas - som fungerat rätt bra, samt en fransk bifftomat som jag själv tagit frön på, men som antagligen är en hybrid så slutprodukten inte alls liknade den pumpaliknande jag frossade i i Provence i våras. Dessutom en italiensk salladstomat som jag fått en enda av, samt en dito bifftomat som också bara givit en frukt. Bu... crying.gif

Eva 33c
CITAT (Canelle @ 19-08-2008, 20:51) *
Det jag har noterat i år är också att de har blommat för fullt, men sedan har knopparna vissnat och försvunnit.

Om det blir för varmt i växthuset så kan fruktsättningen bli dålig. Ett av de största utmaningarna med växthus är faktiskt att hålla temperaturerna nere när solen skiner. 20-25 gr brukar rekomenderas. Stiger det över detta börjar ökar risken för intorkade blommor som inte ger frukt. Vi hade ju en kanonvarm period i sommar, kanske kan det vara boven?
Annars vill jag rekomendera www.tomatsidan.se. Under Odlingsråd i meny finns utförlig läsning och råd som kanske kan ge dig lite vägledning i vad du missat.
Odlar man i markbäddar är det också viktigt att byta ut jorden, eller om huset är stort, köra med växelbruk. Men i krukor använder man ju ny jord varje säsong ändå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon