Hejsan
Jag undrar om det finns rödbladig klematis som kan tänkas trivas i zon 4.
Hoppas, håller tummen.
ingrids
20-08-2008, 08:03
Jag läste om rödbladig klematis i går men minns inte var, dessutom hette sorten något på "white" så jag blev lite virrig. Brukar inte rekommendera flera trådar för samma fråga men inlägg i Klematistråden brukar få snabba och bra svar.
Helen i Piteå Zon 5
20-08-2008, 08:14
Det finns en rödbladig variant av Clematis recta 'purpurea' - Styvclematis... den klättrar inte... fungerar fint även i min zon 5
Eva 33c
20-08-2008, 08:14
Jag har en rödbladig styvclematis,
Clematis recta Purpurea Den blir mer grön allteftersom sommaren går. Men det var kanske en klättrande variant du var ute efter.
Hej
Tack för svaren. Visserligen hade jag tänkt mig en klättrande variant, men denna Clematis recta "Purpurea"
var också en intressant sak. Finns säkert plats för en sådan.
Ingrids- Jag var i tråden för Klematisfrågor och satt väl i någon annans tankar när jag fixade till denna tråd och när jag såg att det blev fel så kändes det dumt att skriva samma sak igen på rätt ställe.
Det är säkert den rödbladiga styvklematis Clematis Recta som menas.Jag har båda frösådde de och det blev en utav varje från samma fröpåse.Någon rödbladig klättrande har jag inte hört talas om,men det vill inte säger att den inte finns.
Christer i Falköping
22-08-2008, 16:45
Har ju en klättrande som har röda blad minst halva sommaren. Tyvärr för liten att föröka än. Tror att det är en frösådd av C.korena.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.