Full version: Trädgårdshibiskus
Farstabo
[attachment=22967:hibiskus.jpg][font="Times New Roman"][/font][size="4"][/size][color="#483D8B"][/color]

Jag blir mycket tacksam om någon kan ge råd hur man sköter en TRÄDGÅRDSHIBISKUS. Jag köpte två styckna när en matvarukedja hade dem lockande strax intill kassan. Ska sanningen fram så visste jag inte ens att det fanns Hibiskus som kunde klara sig utomhus.
När jag såg dem så kom ett habegär, spännande, trevligt.
Jag har kollat i mina gamla blomböcker men inget om dem.
En av dem har jag grävt ner, den andra står kvar i krukan, Kan jag ha dem nergrävda utomhus, bor 08 området, ska jag klippa ner dem, om det står ute ska jag skydda dem på något vis?
Kan man ta stickling från dem?
Jag skulle behöva bli hjälpt med allt om dem. En blommor nu och är så fin, så jag skulle så gärna vilja få ha dem kvar. Har funderat om jag ska försöka ha dem inomhus. Känner mig så osäker på hur jag ska ta hand om dem. Så alla tips och råd är jag tacksam för.

Margit
Alexander-VG-zon3
kolla din zon här

i zon 1-3 i ett varmt och soligt läge gärna skyddat kan den stå ute åretrunt utan skydd i marken . även i zon 4 kan den vara ute men då måste man ge den skydd om vintern blir kall . trivs inte som krukväxt åretrunt utan ska man ha dom i kruka så tas dom in efter ett par frostnätter och övervintrar dom svalt runt 0c +5c och mörkt sedan ut med dom tidig vår . du behöver inte klippa den så fall om du ska klipper du veck det som dött efter vintern ( ibland kan frosten döda skott på hösten som inte mognat ,busken klarar detta ) , den blommar på ettåriga skott .

det finns ett par hibiskus som kan vara ute åretrunt ,, vi har ju även en inhemsk hibiskus här .
Farstabo
flaxss

Tack så fint svar jag fick av dig.
Blir lite nyfiken vad du menar med inhemsk hibiskus.
De här två står bara att det är trädgårdshibiskus på, den ena är vit den andra ska vara rosa.
Den står i knopp, om knopparna går fram så får jag se hur de ser ut.

Nu är jag så rädd om dem, för den vita blomman som slagit ut är så vacker. Bladen som syns på bilden är från en bredvidvarande blomma en fuschia.

Tack vare dig så vet jag något nu.

Alexander-VG-zon3
Timvisare - Hibiscus trionum är en inhemsk ettårig art av Hibiskus som övervintrar med frön .

så här ser min ut
http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_...22515388.jpg?90

andra arter av Hibiskus som går odla i sverige är ,, då odlar man dom i ett varmt och soligt läge . där man planterar dom lite djupare i jorden i ren grus-sand sedan runt rötterna fuktigare jord . på vintern täcker man dom om man inte har snö . torra löv eller halm kan man täcka med . och dessa kan man odla i zon 1-2 ,, dom behöver dock lång och varm sommar så dom är lite känsliga och kan frysa ihjäl om sommar är dålig .

Hibiscus moscheutos - har jag odlat och har än med framgång .
Hibiscus mutabilis - tål i usa ner till -15c -17c ,, är känslig här på vintern men värd att testa .
Hibiscus lasiocarpus - har jag övervintrat i skåne i zon 1-2 men den ruttnade den senaste vintern .
Hibiscus coccineus - finns en del tåliga varianter som går att odla ute .

alla är prenner här och vissnar ner

sedan finns det då den som du har hibiscus syriacus - frilandshibiskus som är en buske som inte vissnar ner blommar juli-okt-nov beroende var man bor och hur hösten-vintern är .
Farstabo
Underbart, så var min första tanke, när jag läste ditt nya svar. Vilken kunskap.

Min farmor hade en Hibiscus (inne) den var som ett träd, hon var gammal och hade svårt att byta jord mm, så fick den löss och då sa hon att hon inte orkade med den, jag var mycket ung och blommor hade ingen framskjutande roll hos mig.
Vad hennes blomma tog vägen vet jag ej, men hos mig fastnade de att det var en blomma som gärna lössen gick på. (vad de nu kommer ifrån) Så Hibiscus har aldrig stått högt hos mig.

Jag har blivit betagen när jag sett en hibiscus blomma. Det är underbart vackra blommor, så också din blomma, så rent vit.
Du har också helt rätt om namnet, det fanns en etikett som var fastsatt på krukan, jag tog den och såg på baksidan "syrracus" precis som du skrev.
Jag har tagit en bild på bladen, tycker att de påminner om vinbärsblad i modellen. Är det så att bladen är annorlunda på frilands hibiscus?

Hur som helst, jag ät jätteglad över mina två, får nu bara hoppas att de ska trivas hos oss.
Stort tack till dig -flaxss-
Margit i Farsta

Alexander-VG-zon3
japp bladen är liter annorlunda på dessa .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon