Österläge
Hej!

Mitt första inlägg i rosavdelningen... smile.gif Vi flyttar snart till hus med trädgård o då skulle jag vilja ha två spaljeer på var sin sida om altanen, med klätterväxter. Funderar på en klätterros på varje och så en "kompis" som passar o kontrasterar, vad gäller blomfärg o blomstorlek och kanske även blad.

En kombination jag har hört om är rosen "New Dawn" och klematis "Jackmanii". Blommar de samtidigt eller avlöser de varann? Fler förslag? Gärna tips på vilka klätterrosor som är snabbväxande också!

Växterna kommer stå i söder- eller norrläge, beror på om jag sätter dem på insidan eller utsidan av spaljéerna. Antar att rosor trivs bättre i söder, eller?
Kajsa
Välkommen till oss rose.gif
Titta i mitt album/klematis och album/ klätterrosor
Thé
Jag har under sommaren konstaterat att klätterrosen Bantry Bay och clematisen The president är en pangsnygg kombination. Tyvärr har jag ingen bild.
Kajsa
Har många klematis i trädgården och min egen erfarenhet är att det är inte klätterrosorna som är svårt få till bra utan att det är klematisen ihop med rosorna som fodrar noggrant förjobb, att man gör allt rätt med klematisen när man planterar. Många klematis behöver 3 år för att bli stora.Tycker själv att de Italienska klematisen/ Viticella är lättast att få stora och krånglar och vissnar minst och är vackrast ihop med rosor. Ihop med en starkväxande ros som New Dawn skulle jag valt en Viticella sort, finns många blå, dom klipps ner senhöst. Jackmanii är en sen storblommig sort, blommar juli-sept. möjligt den får det tufft ihop med den stora rosen ? Rosor i norrläge är inge bra, det blir lite blommor, långa gängliga grenar, minst sex timmar sol. I norrläge kan du ha bara klematis och skuggväxter vid fötterna.

Klätterrosen Bonica CL. blev ca 3 m. snabbt. Klematisen är en Polsk sort, General Sikorski, som har tagit tre år för att komma upp i lite höjd, men räknar med att år 4 är den stor, mycket tålamod här, men sedan sköter dom sig själva. Bakom här står en annan polsk klematis, Polish Spirit, Viticella, den är kanonfin med rosor, starkväxande, finns i mitt klematisslbum.
Thé
Åh, så fint!!
Österläge
Tack för tipsen! Ska kolla i handelsträdgårdar o så till våren, men är så otålig o vill börja planera nu... smile.gif Ang läget så funderar jag på att sätta den ena omgången på insidan av spaljén och den andra på utsidan, för att båda ska få söderläge. Eller så sätter jag rosor på den ena och klematis på den andra, om klematis kan trivas även i norr...

Fler tips på kombinationer som är vackra?
Österläge
Kajsa, jag hittade rosen Louise Odier i ditt album, du skrev att det är den bästa tänkbara klätterrosen för zon 3 - 4. Blir den för hög för en spaljé på ca 2 m? Jag bor ju i zon 2-3... Väldigt fin!

Du skrev även i den här tråden att Jackmanii kan få det svårt ihop med New Dawn, men din New Dawn ser jag blev övervuxen av Clematis Summer Snow. Är det stor skillnad på olika klematis, hur fort de växer och om de kan kväva en ros?

thanks.gif för svar!
esters-tradgard
Kajsa!!! Nu har jag suttit i timmar och kikat i dina album :-). Vilken fantastisk trädgård du har. Jag är verkligen imponerad.
Jag köpte precis Austinrosen Shropshire Lass en enkel och engångsblommande klätterros. Vet du något om den? Jag har tänkt ha den tillsammans med klematisen Multi Blue, vad tror du om den kombinationen?

Jag har också planterat summer snow men blir lite rädd när jag ser din, alltså på ett bra sätt men hjälp va stor den blir :-D. Jag har inte några 10meter åt den att klättra på, kan man klippa ned klematis på något bra sätt?`

/esters trädgård
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon