Har många klematis i trädgården och min egen erfarenhet är att det är inte klätterrosorna som är svårt få till bra utan att det är klematisen ihop med rosorna som fodrar noggrant förjobb, att man gör allt rätt med klematisen när man planterar. Många klematis behöver 3 år för att bli stora.Tycker själv att de Italienska klematisen/ Viticella är lättast att få stora och krånglar och vissnar minst och är vackrast ihop med rosor. Ihop med en starkväxande ros som New Dawn skulle jag valt en Viticella sort, finns många blå, dom klipps ner senhöst. Jackmanii är en sen storblommig sort, blommar juli-sept. möjligt den får det tufft ihop med den stora rosen ? Rosor i norrläge är inge bra, det blir lite blommor, långa gängliga grenar, minst sex timmar sol. I norrläge kan du ha bara klematis och skuggväxter vid fötterna.

Klätterrosen Bonica CL. blev ca 3 m. snabbt. Klematisen är en Polsk sort, General Sikorski, som har tagit tre år för att komma upp i lite höjd, men räknar med att år 4 är den stor, mycket tålamod här, men sedan sköter dom sig själva. Bakom här står en annan polsk klematis, Polish Spirit, Viticella, den är kanonfin med rosor, starkväxande, finns i mitt klematisslbum.