Euphorbia
19-08-2008, 21:15
När vi flyttade hit för fyra år sen så stod ett jättefint plommonträd i trädgården,
dock omgivet av massa rotskott.
under åren har vi grävt upp en massa rotskott, och trädet har samlat på sig rätt mycket lav.
Nu har vi inte fått just någon frukt dom senaste två åren och trädet ser minst sagt slitet ut,
senaste given var att vi skulle kapa ner trädet för att ge trädgården mer rymd och luft eftersom det inte längre är varken vackert eller ger frukt, eller ska man borsta av lavarna, skotta på lite ny näringsrik jord runt fötterna, kanske beskära lite och hoppas på frukt nästa år?
[attachment=22986:Augusti_019.jpg]
[attachment=22985:Augusti_021.jpg]
Mängden frukt på plommonträd brukar variera en hel del mellan olika år. Även om man tänker ta ner ett träd, så kan det ju vara bra att innan dess plantera ett nytt träd och låta det växa några år innan man tar bort det gamla, så att de överlappar några år. Köper man ett nytt plommonträd, så bör man ju ändå inte plantera det på samma ställe där det tidigare stått ett plommonträd. Man får knappast mera frukt genom att stimulera tillväxt.
Sommartorparn
20-08-2008, 10:18
Jag fick mirakulös effekt på ett kräftsjukt gammalt äppeträd genom att gräva bort grässvålen under en stor del av kronan och sedan så en gröngödsel-gröda. Ett träd som de senaste 15 åren äldrig har burit mer än 10-15 äpplen som är nu så överhopat med frukt så jag undrar hur dom ska få plats att mogna. Dessutom har trädet fått en väldig tillväxt som syns genom att det nu försöker valla över skador. Effekten visade sig två år efter att jag hade tagit bort gräset. Gröngödslingsgrödan (blodklöver tror jag det var) har växt i två säsonger.
Problemet med plommonträd är förstås att du kan få en skog av rotskott om du gör så, men värt att pröva ändå. Det kanske är jättegoda plomman....
Gräset måste bort framför allt under den yttre delen av kronan. Inne vid stammen gör åtgärden lite nytta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.