|
För ca 3 veckor sedan fick jag en brudorkidé som redan då hade lite ledsna blommor men jag fick då höra att floristen sagt att den var precis nyvattnad(?) och jag tänkte inte mer på det förrän 3-4 dar senare då bladen började bli gula och trillade av ett efter ett och nu är alla blad borta och blommorna sjunger också på sista versen...Är hoppet ute? Vad i hela friden har hänt? (Jag vattnade den själv efter ca 14 dar..)
Låter som om den har fått för mycket vatten, då faller bladen av ett efter ett. Det finns en chans att rädda den. Själv har jag alltid planterat om orkiden i en gladkruka, fyllt den med sten, orkidejord och lite annat krafs och till sist vatten. De nedersta rötterna ska förstås nudda vattnet, men övriga luftrötter kan få klänga fritt. Ställ den ljust och vattna ej på ett par veckor. Jag gjorde så här med mina två phallisar och båda har fått såväl nya blad som blomknoppar. Det viktigaste av allt är att det INTE kommer vatten i bladrosetten! Tycker faktiskt att SAMTLIGA blommor jag haft i glaskruka mått mycket bättre än dessförinnan! Lycka till själv! /ANn-Louise i Umeå
Det finns idag genomskinliga plastkrukor att köpa till orkidéer i hyfsat välsorterade handelsträdgårdar. Och har de dem inte, så gör som jag - tjata! Hortus tog in dem när jag tjatat på dem ett antal gånger. Eftersom flertalet orkidéer är epifyter som normalt klänger i trädkronor gillar de tydligen att få ljus på sina rötter. I mina genomskinliga plastkrukor är rötterna gröna, friska och fina. Var snål med vattnet! I en plastkruka ser du när växten är helt torr. Då först är det dags att vattna - ca var 10:de dag. Glaskruka är säkert bra det också - om inte solen kommer åt att bränna och om den har hål i botten.
Hej! Mina glaskrukor har INTE hål i botten och står vid mitt ljusaste fönster i söderläge - har aldrig haft så fina orkideer tidigare så det är ett bra tips! /Ann-Louise i Umeå
Ljusalfheim
06-09-2003, 19:48
hej lolo, har du brudorkidéer i söderläge utan skuggning? det låter som en form av hydroodling. hur gör du med näring?? hur ofta byter du vatten och sköljer bort saltavlagringar?
Hej! Det har jag faktiskt aldrig tänkt på. Phallisarna har stått i kruka i snart ett halvår efter att de var nära att dö i sina plastkrukor. Otroligt starka, fina blad, fina luftrötter och blommande stjälkar - går inte kräva mera, tycker jag! Vattnet har jag aldrig bytt ut, brukar låta vattnet i krukan avdunsta så att rötterna inte står i vatten alls ett tag. Sen vattnar jag igen osv osv. Näring får de på vanligt sätt i det kokta vatten som jag ger orkidén. En dusch då och då brukar de också få. Ljusalfhelm - hur känner man igen saltavlagringar? /Ann-Louise
Ljusalfheim
07-09-2003, 13:25
saltavlagringar kan se ut som smuts, men det är inte alltid de syns. vid hydroodling (och även vanlig kompostodling) av orkidéer rekommenderas en ordentlig genomsköljning lite då och då. just för att minska risken att rötterna tar skada av salter. jag har haft funderingar på att plantera brudorkidéer i en hög glasvas med lecakulor som substrat och stående vatten. tänkte då ha ett smalt plaströr att kunna stoppa ner en slang i och tömma på vatten den vägen. men så insåg jag att det skulle bli lite väl krävande vid sköljning, så jag håller mig till hydro med vanliga plastkrukor istället..
Går säkert bra det med!  Själv är jag så glad över detta med glaskrukorna, har som sagt aldrig haft så fina orkideer! Det viktiga är att de inte står i vatten bara. Annars klarar sig krukorna i ett par veckor - perfekt om man åker bort! /Ann-Louise i Umeå
Jag har en lime/gul brudorkidé som fram tills för tre veckor sedan har haft hårda mörkgröna blad, jag har vattnat den lite då och och då... men nu har bladen börjat att sjunka ihop och bli mjuk - har jag övervattnat den? Eller kan det bero på näringsbrist?
Ljusalfheim
08-09-2003, 14:57
hej emser. se hur rötterna mår. de ska va fasta och fina.
Hej Annlouise i Umeå! Tackar för ditt tips med glaskruka! Jag har nu planterat om rötterna (det enda som finns kvar av orkidéen) i en glaskruka som jag har. Jag ser med spänning fram emot resultatet... Hälsningar Annlouice i Lindesberg
Hej Ann-Louice (min namne  ) Lycka till! /Ann-Louise i Umeå
Hallo igen (om min stackars orkidé)! Nu har det faktiskt börjat visa sig en pytteliten tendens till skott i ett av ögonen, det tredje tror jag. Ska jag nu klippa av det torra, bruna på den övre delen från fjärde ögat, eller ska jag klippa av precis ovanför tredje ögat där skottet kommer eller inte klippa av något alls!! Vad tror ni? Hälsningar Annlouice
Förresten Annlouise i Umeå, hur mycket vatten ger du dina i glaskrukan, eftersom det inte finns något hål i min... Och hur ofta... Hur gör du med gödningen? det står ju gödning per liter på förpackningarna, men det ska väl inte gödas på min stackare som inte har några blommor eller blader!?
Ljusalfheim
21-09-2003, 11:23
klipp av precis under det torkade, även de noder som sitter över den där du ser tillväxt kan ge stänglar. alltså, klipp bara bort död vävnad.
Bra fråga med gödningen....... Jag är ganska snål med sådant, brukar ge en liten skvätt i vattnet i samband med påfyllnad när orkideen är "aktiv". Gödsel ska de inte ha när de vilar, så mycket har jag då hört.  Vad gäller vattningen så, ja...jag låter ju inte växten stå i vatten, men de nedersta rötterna ska ändå kunna nå vattnet. Sen får glaskrukan stå ett par/tre veckor innan jag fyller på igen. Se bara till att vattnet inte kommer in i bladvecket, för annars kan det ruttna. En dusch kan de få nån gång också! Vitmossan som jag också har i brukar jag däremot blöta en gång i veckan kanske, men det gör inget om den heller glöms bort till nästa vattning. Hursomhelst, denna metod har då hjälpt mig dels att bevara phallisarna, och dels att få dem att trivas ännu bättre än i plastkrukorna. Glaskrukorna står aldrig i direkt sol, utan på ett litet bord intill fönstret i vardagsrummet som står i söder. På vintern ska de dock få stå i fönstret, hur det nu ska gå till att klämma in dem bland allt annat är dock en annan fråga, kanske finns det nån "tråd" för sånt också! mvh Ann-Louise i Umeå
gunilla_h
25-09-2003, 10:31
Hej! Jag var på orchidékurs på Orchidéhuset förra veckan. Det var några saker som Anders Vigh berättade om orchidéer som jag gärna delar med mig av: 1. Orchidéer är väldigt individuella. Om du har fem plantor från samma moderplanta och ställer dom bredvid varandra i samma fönster kommer de ändå att utvecklas och reagera helt olika. 2. Det viktigaste med en orchidé är inte blommorna utan att du sköter PLANTAN (d v s bladen och rötterna). Mår dessa bra kommer blomningen också igång så småningom. Anders har själv haft en planta i över 20 år!! 3. Övervattning är det vanligaste felet folk gör med orchidéer. Doppa krukan bara upp och ner i en hink vatten (kranvatten ska stå ett dygn först). Anders illlustrerade detta med att hålla ner sin hand i en hink ... "Plantan blir inte BLÖTARE för att att du håller den LÄNGRE tid i vattnet. Rötterna tar snabbt upp vad de behöver - det har ju ingen jord som behöver genomvattnas." 4. Om plantan inte mår bra kan den räddas. Håller rötterna på att ruttna plantera om den i VITMOSSA (obs! inte renlav som vi använder i adventsljusstakar) som är naturligt anticeptiskt. Har du fått vatten i ett bladveck som har fått bladen att börja ruttna och lossna - sikta malen kanel över "såret" det hjälper! Lycka till! Gunilla
Alpiner i Halmstad
27-09-2003, 21:08
Titta in på vår hemsida. Vi visar bilder och ger några råd. Se även vårt album i vart fotoalbum. M.v.h. Bernt
annaviktoria
30-09-2003, 09:15
Min var i ungefär samma sits som din för ett tag sedan och hur jag än försökte rädda den ville det sig inte alls förrän jag helt resolut bestämde mig för att se vad som skulle hända om jag inte vattnade alls på ett tag... Några veckor efter det, och en flytt till en mörkare vrå i mitt hem, blommar den jättefint för första gången. Rosa bommor, dock. Jag köpte den "osedd" dvs efter att den blommat på blomaffären så jag visste inte vilken färg den var. Men rosa är fint det med, eller hur? Efter det här lyckade experimentet har jag fått upp lusten för orkidéer igen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|