Full version: Val av druva
Pia L
Vi skulle vilja ha druvor i det nya växthuset, men jag är helt okunnig om druvornas växtsätt och behöver lite hjälp på traven.
Zilga är en sort som verkar gångbar, tål tydligen mycket låga temperaturer (-35 grader) men hur smakar den? Jag vet att den är blå, men är den stor i druvan, söt? Och hur stora eller många plantor krävs det i ett växthus?
Sprider den sig?
Jag skulle vilja ha förslag på andra tacksamma sorter att odla också, lite tankar om för och nackdelar i att odla druva.
Som sagt var, jag är novis i ämnet men önskar lära mig massor.
Åsa, mälardalen zon 2
Zilga är inte att rekommendera i växthus, den är för kraftigväxande så den fyller snabbt igen ett växthus på 10-15kvm (1 planta) + det är ju onödigt att ta upp växthusplats med växter som är härdiga på friland till zon 5-6.

Om man ska ha en staketvindruva i växthus i zon 5 skulle jag nog hellre välja Spulga den tycker jag har ett lite mer svagväxande sätt. En planta till ett växthus på 10-15kvm och man fårnog ändå med tiden klippa en hel del trots att sorten är något mer svagväxande. (skotta även in snö i växthuset som isolering under vintern).
Pia L
Skulle man alltså kunna sätta Zilgan vid ett vindskydd då? Och Spulgan, är den grön eller blå? stor i bären/frukten, söt eller?
Vilken tur att jag inte gjort som jag tänkt då, jag hade planer på att sätta minst en Zilga i varje hörn.
Men då räcker alltså en planta till hela växthuset.
blomkronan
Jag har en planta som fanns på min tomt när vi köpte huset för 11 år sedan. Den växer som ogräs... nya sommar skott kommer först i juni-juli den ser helt död ut innan. jag vet inte vilken sort det är men vindruvorna mognar sent i sep-okt, dom är gröna, små, söta med kärna. Ett år fick jag 30 liter vindruvor (3 st 10 liters hinkar).

Plantera vindruva i växthus är ingen bra ide... om det inte är en liten sort. skickar med en bild så får du se.

Är det någon som kan säga vad jag har för sort? Behöver ni mera bilder på blad och frukt? jag ska gå ut och fota lite mera.
[attachment=23022:DSC00677.JPG]
blomkronan
Här kommer bilder på druvor och blad. Dom har lång tid kvar innan dom är mogna... dom ska växa lite till innan frosten kommer blir dom mogna då får vi äta druvor så vi spricker :-)[attachment=23023:DSC00684.JPG]

bladbilden kom inte med så här är den
[attachment=23024:DSC00685.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon