Platinum
Många ser nog svamp i trädgården som ett problem. Jag inbillar mig dock att de fyller en funktion så de som dyker upp brukar få stå kvar tills det är dags för nästa tur med gräsklipparen.

Dessa växer hos oss just nu. De flesta oidentifierade och troligen inte ätbara, men praktfulla där de står ändå.

Whiskuchi
Jag har en praktfull häxring på norrsidan men har ingen aning om vad det är för sorts svamp i den wink.gif
Piccante
förstår inte varför det skulle var ett problem???
Aqvakul
Jag har gott om Nejlikebroskskivling i min gräsmatta......
Platinum
CITAT (Markus_H @ 20-08-2008, 13:48) *

Vad jag förstått så finns det en del som anser dom vara störande moment. Ungefär som att en del stör sig på klöver eller mossa i gräsmattan så verkar en del störa sig även på svampar.

Mig stör de inte, tycker de är ganska fina där de står. Har faktiskt hänt att jag plockat in av aspsoppar och röksvampar och fräst i stekpannan.
CillaM
Fast Phallussvampen, för det är väl en sådan på första bilden, kallas också stinksvamp här, är inte för rolig när den börjar lukta lik.... Kallas också för häxägg. Vackra ja visst.
Platinum
CITAT (CillaM @ 20-08-2008, 20:23) *
Fast Phallussvampen, för det är väl en sådan på första bilden, kallas också stinksvamp här, är inte för rolig när den börjar lukta lik.... Kallas också för häxägg. Vackra ja visst.

Aha, då ska jag nog flytta dem innan den börjar lukta så tror jag sick.gif
CillaM
Jag vet inte om det funkar. Det beror helt och håller på vad som finns i marken, sägs det. Grannar hade det och det visade sig att svamparna växte där för att deras toalett gick ut där och det gillade svamparna.
Platinum
CITAT (CillaM @ 20-08-2008, 20:33) *
Jag vet inte om det funkar. Det beror helt och håller på vad som finns i marken, sägs det. Grannar hade det och det visade sig att svamparna växte där för att deras toalett gick ut där och det gillade svamparna.

Det lär ju vissa sig smile.gif

Just dessa har dykt upp nedanför en ek. Något i sådana långsam-nedbrytande lövrester de gillar kanske?
Red Top
Jag tycker inte att den första bilden liknar stinksvamp. Men det lär väl visa sig när den vuxit ur skalet, vilket den säkert reda gjort
Den andra ser ut som en aspsopp.
En sida att besöka om man undrar över svampar är t ex:

http://www.svampguiden.com/
Whiskuchi
CITAT (Markus_H @ 20-08-2008, 13:48) *

För att jag har ett barn på 16 månader som gärna stoppar saker i munnen.
Winnowill
Bild nr. 2 ser ut som en aspsopp, precis som någon annan skrev. Jättegod matsvamp!

De andra ser inte ut att vara ätliga men fina var de.
Platinum
CITAT (Winnowill @ 21-08-2008, 11:17) *
Bild nr. 2 ser ut som en aspsopp, precis som någon annan skrev. Jättegod matsvamp!

De andra ser inte ut att vara ätliga men fina var de.

Jodå svampen på bild två är en aspsopp, den enda jag lyckats identifiera. (Ganska logiskt att det är sån sopp också eftersom vi har mycket aspar i och runt trädgården.)

Ja visst är de fina där de står smile.gif
Piccante
Nr 5 är nog någon vaxskivling, men det är svårt att säga när man inte ser hela svampen med fot och skivor g.gif
Pia L
Jag hade tänkt att spä på svampbilderna med något skithäftigt som "poppat" upp ur jorden på förmiddagen......men nu när jag skulle fota den så hade den krympt, från att ha varit en decimeter bred till ynka 2-3 cm och inte alls lika häftig som förut idag. crying.gif

Någon kanske kan ha en idé om vad det var ändå, ca 10 cm bred och lika hög, ytterkanterna på skivan var fransig och skivan svart, foten är smal och "mögellurvig", och så krymper den på kvällen tydligen. confused.gif
Platinum
CITAT (Pia L @ 21-08-2008, 17:45) *
Jag hade tänkt att spä på svampbilderna med något skithäftigt som "poppat" upp ur jorden på förmiddagen......men nu när jag skulle fota den så hade den krympt, från att ha varit en decimeter bred till ynka 2-3 cm och inte alls lika häftig som förut idag. crying.gif

Någon kanske kan ha en idé om vad det var ändå, ca 10 cm bred och lika hög, ytterkanterna på skivan var fransig och skivan svart, foten är smal och "mögellurvig", och så krymper den på kvällen tydligen. confused.gif

Bläcksvamp kanske?
Pia L
Nej, nej, jag var lite otydlig där kanske, den var helt platt som ett utfällt bastparasoll
Huggorm
Här är några av de svampar jag har på tomten. Det första är troligtvis aspsopp, det växer två jätteaspar bara några meter bort. Andra bilden visar något vi brukade kalla "skålsvamp" när jag var liten, men jag vet inte vad dom egentligen heter. Den tredje har jag ingen aning om vad det är, men det finns gott om dom.

Anna i Mjölby
Nej, den första svampen är ingen stinksvamp!!! De är gröna, och de gör skäl för namnet, jag lovar!! Vi har sådana i trädgården... Jag tror att det är en kamskivling. Släkt med flugsvamp men inte giftig.

Vi har massor av svampar i trädgården, förutom stinkbomben då... Har lite dålig koll på vad som är uppe exakt nu, men vi plockar i alla fall champinjoner i vår lilla äng. smile.gif
skogstroll
det är väl härligt med svampar i trädgårn smile.gif de är ju så fina, och djuren äter dem (en del iaf) om inte annat. Jag har lite kantareller och nån murkla då och då.
Piccante
CITAT (Pia L @ 21-08-2008, 17:45) *

Kan du inte ta en bild ändå? Det man ser kan räcka för att avgöra vad det är.
Maxirolisa
Vi bor på en skogstomt och under granarna så fanns den här skönheten.

Pia L
Markus_H: Ursäkta den dåliga bildkvalitén

fransig svamp den 21/8 2008 såg jag efter regnet två stora svarta svampar (ca 1 dm breda) med sotgrå mitt, jag tänkte att jag skulle fota den senare då det slutat regnat, men några timmar senare så var det bara detta som återstod av svampen, en inskrumpnad slak sak på bara några cm.

Jag har letat igenom alla 354 bilderna i länken som finns här i tråden och det var ingen som ens påminde om den här....så vad kan det vara?
Platinum
CITAT (Maxirolisa @ 22-08-2008, 17:32) *
Vi bor på en skogstomt och under granarna så fanns den här skönheten.

Vilken praktfull sopp smile.gif
Piccante
CITAT (Pia L @ 22-08-2008, 17:35) *
Markus_H: Ursäkta den dåliga bildkvalitén

fransig svamp den 21/8 2008 såg jag efter regnet två stora svarta svampar (ca 1 dm breda) med sotgrå mitt, jag tänkte att jag skulle fota den senare då det slutat regnat, men några timmar senare så var det bara detta som återstod av svampen, en inskrumpnad slak sak på bara några cm.

Jag har letat igenom alla 354 bilderna i länken som finns här i tråden och det var ingen som ens påminde om den här....så vad kan det vara?

Jag känner igen den men har glömt namnet tyvärr. Tror det är en art av bläcksvamp.
Pia L
Tack Markus_H, efter lite googlande så fann jag detta

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...%26lr%3Dlang_sv

Det närmaste jag kan komma även om min nu hade mer än centimeterlånga "fransar" är den mittre i översta raden
Platinum
CITAT (Pia L @ 22-08-2008, 19:45) *
Tack Markus_H, efter lite googlande så fann jag detta

http://images.google.se/imgres?imgurl=http...%26lr%3Dlang_sv

Det närmaste jag kan komma även om min nu hade mer än centimeterlånga "fransar" är den mittre i översta raden

Coprinus atramentarius enligt bilden, googling säger grå bläcksvamp
Platinum
Nu har svampen som Cilla trodde var stinksvamp vuxit en del.
Platinum
Nu har jag fått en del av mina arter artbestämda på annat forum, en giftig, ett antal som ställer till magbesvär och en ätlig.

Så ät inte trädgårdssvampar bara för de ser goda ut, då kan man bli sjuk om man har otur sick.gif
Pia L
Här kommer ett litet urval av trädgårdens olika svampar, det skulle vara trevligt att få namn på alla då jag inte är svampkunnig alls.

svamp 1.jpg

svamp 2.jpg

svamp 3.jpg

svamp 4.jpg

svamp 5.jpg

svamp 6.jpg

svamp 7.jpg

svamp 8.jpg

svamp 9.jpg

svamp 10.jpg

Red Top
Den översta liknar en grå bläcksvamp. Kan orsaka förgiftning tillsammans med alkohol.
Betraktas som giftig.
Hans i Värmland
Jag har noterat bläcksvamp,honungsskivling och vaxskivling, resterande vet ej.
Hur som helst ät ingen av svamparna.
Svamp skall ätas om den är god och ätlig och de svampar som finns på bilden är inte speciellt goda
Jag har förresten ikväll ätit en väldigt god biff gjord på malen karl-johan,ägg,mjöl,grädde och l kokt potatis.
Red Top
CITAT (Hans i Värmland @ 08-09-2008, 22:49) *
Jag har förresten ikväll ätit en väldigt god biff gjord på malen karl-johan,ägg,mjöl,grädde och l kokt potatis.

Snålvattnet rinner=)
Pia L
Honungsskivling är det inte på någon av bilderna, när jag googlat på namnet så framgår det att den har "kjol" och det har ingen av mina svampar.
Vilken av dom numrerade svamparna är vaxskivlingen? Så att jag kan namna bilderna.
*Stintan*
Jo nummer 2 är honungsskivling, dock unga exemplar så man ser inte ringen/kjolen. Unga exemplar är ätliga och goda stekta men en del personer kan få lindriga förgiftningssymptom så är man osäker så bör den undvikas. Själv klarar jag den och har använt den som blandsvamp men det innebär inte att jag rekommenderar andra att äta den.

Jag tror att nummer 5 är en vaxskivling.

Jag skulle nog betrakta samtliga som oätliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon