Jennyirene
Funderar på om larver som sitter i min häggmispelhäck och äter på bladen kommer att övervintra så jag får samma problem nästa år? Vad gör man åt problem med larver, ska man använda något medel? Hittills har jag bara plockat bort dem, men förstår ju att det kanske inte är lösning på mitt problem. Men som sagt, kommer det bli samma visa nästa år??
KURT
Insekten i fråga lär ju övervintra på något sätt, som larv, puppa eller som fullvuxen insekt. Men som man ser t ex med häggspinnarmalen, så varierar mängden insekter väldigt mycket mellan olika år. Finns det gott om en viss insekt, så kommer också dess fiender att ta för sig. Bland de viktigaste fienderna till många fjärils- och stekellarver är olika parasitsteklar, så bara för att du har gott om larver i år så behöver det inte vara gott om dem nästa år. Och av samma skäl så är det inte alls säkert att ingrepp från oss människor, nödvändigtvis i längden är positiva. Vi riskerar att även skada nyttoinsekter, och om håller ner mängden skadeinsekter så kan de ligga på en konstant nivå i stället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon