Full version: Kiwi
legend
Hej.
Jag har en kiwi-buske som växer bra utefter garageväggen i söderläge. Långa "revor".
Men - den blommar inte?
Har växt där i ca 5 år, kommit i gång på allvar de senaste två åren.
Den har blanka grenar ("revor") och blanka blad.
Jag vet inte vad den heter eller om det är en hon- eller hanbuske. Jag vet inte heller hur man ser skillnaden.
Hur ser man skillnad på hon- och hanbuske (när det inte finns några blommor)? Är det blommor även på han-busken?
Hur får jag den att bära frukt? Vad kan den heta ?

Kan någon hjälpa mej med detta?
Åsa, mälardalen zon 2
Är du säker på att det är Kiwi, jag skulle inte beskriva kiwirankor + kiwiblad som blanka i utseendet? Annars är det normalt att en kiwi inte blommar förren den är uppåt 4-5år. Både hanplantor och honplantor har blommor.
legend
Hej igen.
Vem kan avgöra om det är en kiwi?
Har skickat en bild.
clivia
Din bild är liten och suddig...
Men så här ser kiwi ut:

Kiwi och hon-blomma:

[attachment=23000:kiwi_sept._2007_4.jpg][attachment=23001:kiwi.jpg]

Han-blomma och en annan hon-planta:

[attachment=23002:kiwi6.jpg][attachment=23003:kiwi__sept.2007.jpg]

MVH/clivia

Alexander-VG-zon3
CITAT (clivia @ 20-08-2008, 09:55) *
Din bild är liten och suddig...
Men så här ser kiwi ut:

Kiwi och hon-blomma:

[attachment=23000:kiwi_sept._2007_4.jpg][attachment=23001:kiwi.jpg]

Han-blomma och en annan hon-planta:

[attachment=23002:kiwi6.jpg][attachment=23003:kiwi__sept.2007.jpg]

MVH/clivia

alla kiwi ser inte ut så ,, en del har stora ''sträva'' blad som du visar en del har mer som typiska blad mer blanka och hårda och andra har som kamelontbusken .

( alla bilder är lånade från nätet )

Actinidia deliciosa

Actinidia arguta , och av dessa finns det både dom med större och mindre blad . här är även skotten blanka

och så kamleontbuske

som ni ser finns det olika blad . nu visar jag ju bara dom 3vanligaste finns även dom med silvriga blanka blad .
Alexander-VG-zon3
CITAT (legend @ 20-08-2008, 08:13) *
Hej.
Jag har en kiwi-buske som växer bra utefter garageväggen i söderläge. Långa "revor".
Men - den blommar inte?
Har växt där i ca 5 år, kommit i gång på allvar de senaste två åren.
Den har blanka grenar ("revor") och blanka blad.
Jag vet inte vad den heter eller om det är en hon- eller hanbuske. Jag vet inte heller hur man ser skillnaden.
Hur ser man skillnad på hon- och hanbuske (när det inte finns några blommor)? Är det blommor även på han-busken?
Hur får jag den att bära frukt? Vad kan den heta ?

Kan någon hjälpa mej med detta?

antagligen har du en Actinidia arguta ,, liknar din den på bilden ?

den vill växa i ett varmt och soligt läge för att blomma bra ,, plus som Åsa skrev tar det ett tag för en kiwiplanta att börja blomma igen . köper du en vuxen planta på en plantskola så tar det en 5-10år innan den börjar igen . från frön så tar det ev längre tid . sedan måste du ju ha en hona och hane för att få frukt .

trivs den bra i övrigt så är det bara till att vänta .
clivia
CITAT (flaxss @ 20-08-2008, 11:08) *
alla kiwi ser inte ut så ,, en del har stora ''sträva'' blad som du visar en del har mer som typiska blad mer blanka och hårda och andra har som kamelontbusken .

( alla bilder är lånade från nätet )

Actinidia deliciosa

Actinidia arguta , och av dessa finns det både dom med större och mindre blad . här är även skotten blanka

och så kamleontbuske

som ni ser finns det olika blad . nu visar jag ju bara dom 3vanligaste finns även dom med silvriga blanka blad .

Det har du rätt i att numera kallas alla actinidior kiwi, men ursprungligen var det Actinidia deliciosa som fick detta namnet och ännu idag är den mest odlade av alla actinidior.

här finns en "kiwisalad" (från nätet) och några av de andra actinidiorna (från nätet):
[attachment=23015:KIWI_COLORS_3.jpg][attachment=23016:kiwis.jpg]

1. Actinidia rufa
2. A.melandia
3.A.glaucophylla
4.A.chinensis
5.A.latifolia
6.A.indochinensis
7.A.chinensis "Zespri Gold ™ cv. Hort. 16a"
8.A.macrosperma
9.A.arguta
10. A. fulvicoma
11.A.deliciosa
12.A.arguta var. purpurea
13.A.guilinensis
14.A.setosa
15.A.chrysantha
16.A.eryantha

Bara att se vilken skillnad är det mellan dem...

MVH/clivia

Alexander-VG-zon3
jag kallar Actinidia deliciosa för äkta kiwi

och Actinidia arguta för MiniKiwiw eller krusbärsKiwi eller Härdig kiwi

och så Actinitia kolomitka för kamelontbuske ,, det finns ju en olika namn för dom .

och det finns ju väldigt många arter av dom se länk ,, med olika blad,blommor och frukter som du visade . det är kanske inte så lätt att alltid hålla reda på dom smile.gif .

http://davesgarden.com/guides/pf/search.ph...arch+PlantFiles
http://en.wikipedia.org/wiki/Actinidia
http://www.pfaf.org/database/search_name.p...NAMES=Actinidia
legend
Hej.
Tack för alla svar jag fått.

Beskrivningen på ACTINIDIA ARGUTA stämmer väldigt bra med den jag har, så det är nog så den heter.
Nu återstår att veta om det är hane eller hona. Hade önskat att kunna plantera en partner i höst men får väl avvakta till nästa år och hoppas att det kommer blommor som avgör detta. Eller hur gör jag?

Tack återigen för alla tips, råd och bilder.
Finns det något att tillägga, så välkommen åter.

M v h
legend
Alexander-VG-zon3
ett alternativ är ju att köpa en hona och hane .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon