Sommartorparn
20-08-2008, 11:54
Jag har två vildrosor som ser väldigt olika ut på bladen. Är det normalt. Den ena är helt säkert en Canina. Den andra är förmodligen en canina, men skulle också kunna vara en frösådd Alba Maxima. Bladen ser helt ut som på Maximan, lite grågröna och breda, medan Caninan inte är lika gråa och lite mera spetsiga och liksom viker sig på mitten (ska se om det går att visa på en bild). Caninan är rosa till färgen, den andra rosen har samma färg som Maximan, kittvit ungefär fastän en enkel blomma. Vad gäller nyponen kan jag inte se någon skillnad. Frågan är vad vildrosen med de vita blommorna är. En Canina? En frösådd Maxima med enkla blommor? Har den i så fall blivit en Canina? Värd att spara p.g.a det är en ny sort?
I det inringade området på bilden ser man tydligt hur bladen skiljer sig. Kan båda vara Canina trots denna skillnad?
svennis
22-08-2008, 18:06
Oj!
Canina har ju de typiska nyponen, fin bild.
Maxima får jag gå ut å titta på.
Spännande att kunna vildrosorna.
Jag har mer att lära.
Sommartorparn
22-08-2008, 20:25
Sedan bilden togs har det skett att nyponen på den högra busken har blivit alldeles orangea, medan den vänstra busken är dom fortfarande gröna. Dom är alltså i otakt vad gäller mognad av nypon trots att dom står på samma plats. Båda har typiska Canina-nypon med bakåtstrukna småblad, fast på dom flesta nyponen har småbladen redan ramlat av. Jag har jämfört med min Maxima också. Även den har typiska Canina-nypon med skillnaden att de små bladen är större i förhållande till nyponet. Caninans nypon har heller inte blivit orangea, men å andra sidan en frösådd behöver ju inte bli likadan som sin moderplanta......
svennis
23-08-2008, 16:20
Nytagen bild på Canina..
Canina.JPG
Enkelblommande "Maxima" är Suavolens. Kan mycket väl tänka mig att Albans nypon inte alls mognar i samma takt som Caninan. Jag har två Suavolens, men inga nypon på dem i år vad jag kan påminna mig. Dock, om det slutar regna imorgon och jag kommer ihåg det så ska jag gå ut och kolla.
/S
Sommartorparn
24-08-2008, 12:45
Nej, suavolens är mera halvfylld.
http://www.helpmefind.com/plant/pl.php?n=5991&tab=10Sådana har jag också som har sått sig själva. Den jag nu pratar om har helt enkla blommor precis som vildrosor. Men det är väl så med frösådder att dom kan bli lite hur som helst......
Adelina
24-08-2008, 15:04
Fast det finns Albarosor med enkla vita blommor. Dels arten, dels Gudhem.
Sommartorparn
24-08-2008, 17:10
CITAT (Adelina @ 24-08-2008, 16:04)

Fast det finns Albarosor med enkla vita blommor. Dels arten, dels Gudhem.
Jovisst, men hur skulle en sådan ha kommit in i min trädgård?.
Vi talar om en samling rosor som dels består av gamla ympunderlag (som jag har grävt upp hos någon som inte ville ha dom), dels av fröplantor som jag har hittat på tomten och tagit vara på. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka plantor som är vad. Kan frösådda plantor bli en namnsort?
Adelina
24-08-2008, 17:21
Fast det kan ju vara så att man förr använde R Alba som underlag.
Eller så kan det vara Maxima som fått spunk. Det händer ju ibland med hybrider, t ex
gallican Versicolor som kan få enfärgade blommor rätt vad det är som arten.
Fast det är bara teorier
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.