Jag planerar ev att göra en ca 20 kvadratmeter stor (eller liten beror på hur man ser det

) rosrabatt med blandade rossorter. Har just nu en Flammentaz där som verkar trivar ok men den ska få många kompisar förhoppningsvis. Läget är riktigt södeläge mot vägg och sol hela dagen. Gräsmattan har svårt att klara sig där. Finns det chans att en rosrabatt skulle klara sig eller är det att ta sig vatten över huvudet dvs man får stå med slangen dagarna i ända för att det inte ska vissna?
Kan ni ge några bra tips på sidor där man kan se olika rossorter på bild också så blir jag jätteglad.
Bor i zon 4.
Tack på förhand
Aqvakul
20-08-2008, 12:26
Rosor tycker om sol och blommar bäst i sol. De flesta rosor är dock väldigt törstiga, varför värsta solgassläget kan innebära en del "vattenbärande".
Lena i Torslanda
20-08-2008, 12:44
Här kan du hitta i princip alla rosor på bild. Välj efter namn eller sort i menyn.
http://www.alltomtradgard.se/roslistan/
Det är sant att rosor kräver mycket sol.Du kan anlägger en rosrabatt mot söder,men var nogrann med jorden mullrikt och gärna med inslag av lera.Jag har ingen lerjord men vid rosplantering köper jag kattströ den klumpbilande det är betonit(lera) det blandar jag i planteringsgropen.Vattning,noja alla rosor speciellt nyplnterade behöver mycket vatten och står de i gassande sol måste du vattnar lite extra vid torrperioder.
Alexander-VG-zon3
20-08-2008, 14:31
fast är bara rosen etablerad så överlever den normal sommar torka .
jag har mina rosor i full sol och odlar dom i moränjord så där kan bli väldigt torrt både sand.sten,lätt lera finns .
och jag har inte gett någon ros något vatten alls detta år . även sommaren 06 klarade sig de gamla rosorna på tomten utan en droppe vatten på ca 3månader och väldig hetta .
men det är skillnad på att överleva och se fina ut ,, får dom inget vatten blir det större angrepp av bladlöss och ev att den tappar blad om det är väldigt torrt men i flesta fall blommar dom ändå nåt .
men som sagt rosor älskar sol och värme och får dom bara vatten dom 2första somrarna så klara dom sig sedan oftast .
Aqvakul
20-08-2008, 14:38
CITAT (flaxss @ 20-08-2008, 15:31)

rosor älskar sol och värme och får dom bara vatten dom 2första somrarna så klara dom sig sedan oftast .
Så sant som det är sagt!
Alexander-VG-zon3
20-08-2008, 15:41
CITAT (Aqvakul @ 20-08-2008, 14:38)

Så sant som det är sagt!

så gjorde jag med mina vattnade dom 1-2första somrarna sedan efter det har dom klarat torkan bra ,, och efter 1-3år är dom etablerade och tål torka utan extra vatten .
Jag planterade några billiga The Fairy på vår norrsida, bara lite morgonsol där. Jag ville se om det var möjligt och dom blommar lite en ggn/sommar, rosorna har inte vuxit något på två år, så det var helt fel. Har annars en mycket solig trädgård, ju mer sol rosorna får ju bättre blir det, kan man vattna mycket sommartid är det bra i söderlägen under varma perioder, särskilt rabattrosor. Buskrosorna är lite tuffare.
Linda, du kan kika i mina rosalbum, där finns en massa sorter du kan ha.
Åh, tack för alla underbara svar. Nu måste det bara bli en rosrabatt. Var inne och tittade på bilder av rosor hos er samt på den hemsida jag blev tipsad om. Såååå vacket!
Tack igen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.