Hej.
Jag har hört uttrycket LÅG så många gånger här på rosforumet men har aldrig förstått vad det betyder, kan någon förbarma sig över mig och förklara ?
Lars-Åke Gustavsson är författare till Rosor i nordiska trädgårdar del 1-2. ("värsta rosgurun"...)
På baksidan till boken Gammaldags rosor (utgiven 2001) står det så här: L-Å G är chef för botaniska trädgården samt övriga parker och trädgårdar, inkl. Fredriksdals rosarium, vid Fredriksdals friluftsmuseum i Helsingborg.
Och i våras kom böckerna ut i omarbetad upplaga, nu med 3 st böcker, Klätterrosor/Rabattrosor, Buskrosor och Användning och skötsel och nu med 200 nya rossorter ( över 900 rosor är med ) Första böckerna kom 1998. Fina fota av författaren själv, måste böcker om man gillar rosor. Finns på biblioteken.
Lars - Åke Gustavsson är en av nordens främsta rosexperter.
Jag har skaffat del 1 och 2 av den nya utgåvan, och det är roligt att så många rosor är med. Men jag kan inte låta bli att undra varför så många av Poulsens nya rosor är med. Exempelvis Linnaeus kan väl knappast vara beprövad i odlingssammanhang, och en sak LÅG framhåller i boken är att det är just friska och odlingsvärda rosor som är medtagna. Även Kordes Aloha undrar man hur utprovad den är. Givetvis provodlas rosorna av förädlaren (läste att Austin provodlar 9 år innan en ros släpps), men det är ju knappast en oberoende källa.
Bara en fundering...
Böckerna är jättefina och jag har svårt att sluta bläddra i dem
Nja, Poulsen rosor är ett jätteföretag som tar fram nya rosor ständigt, har många Poulsenrosor i trädgården. På AOT/Rosforum körde vi en serie i vintras om deras rosor och jisses så många sorter dom tagit fram. Linnaeus är en ovanligt lyckad och frisk ros från Poulsen, själv gillar jag att så många nya rosor är med i böckerna. Deras alla Coverrosor är fina och lätta att använda i den lilla trädgården. Många sorter liksom med Austin rosorna är bara testade till zon 3 så vi som bor lite kallare får testa själva under många år. " Friska rosor " alla rosor kan få något olika år, vet inte om det finns någon ros som är helt frisk ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.