Full version: fikonträd
araponga
Har köpt ett fikonträd som verkar gammalt, det har rätt tjocka grenar men är bara nå´n halvmeter högt. Verkar ganska tuktat. Det är fullproppat med fikon som mognar efter hand i den kruka den kom i.
MEN
jag har gått in på sighter ang beskärnng och allmän skötsel. Jag förstår inte hur man beskär en gren. Är det på hälften eller hela eller..? Tydligen ger de inte frukt på gamla grenar, men det tycker jag att den visst gör. Ibland står det i de frågespalter jag har tittat på att man ska beskära vår/vinter, återigen andra säger på hösten. Det är många bud. Ska den stå ute till frosten tar bladen? Läste någonstans att den tål ned till -12 grader - kan det stämma?
Kort sagt: tala om för mig allt jag bör veta. Bor i Stockholmsområdet.
Tackar på förhand
araponga
Alexander-VG-zon3
den blommar som bäst på äldre ved alltså du får mest frukt på gammal ved . så när du beskär ska du inte ta veck fler-och tvåårigved utan enbart toppa in årets tillväxt . när du beskär så klipper du ovanför ett bladpar .

men en del sorter får frukt också på årets tillväxt .

du ska beskära den på hösten eller vintern eller tidig vår för annars blöder den mycket . jag har mina ute åretrunt så jag beskär dom på våren istället , då dom vaknar sent ur vilan finns ingen risk att dom blöder då .

ja den kan växa ute åretrunt i zon 0-2(3) i zon 2-3 behövs den täckas på vintern och odlas då i ett varmt och soligt läge i sandig grusigjord . i zon 0-1 i ett bra läge klara den oftast vintern utan täckning . den fryser ner im vintern är kall och kommer med nya skott i maj-juni . planterar man dessutom lite djupare i jorden så skyddas grenarna av jorden . vill man vara säker kan man täcka den varje vinter med halm,torralöv,vinterväv . dock frukterna som bildas tål inte frost !! lika så alla grön tillväxt tål inte frost . och oftast så tar bladen frosten om den inte invintrat bra .

odlar man den i kruka så tar man in den innan frosten kommer om den har frukt annars så kan den stå ute i ett par frost nätter sedan övervintrar den inne svalt och mörkt runt 0c +10c . utan vila så inverkar det negativt på fruktsättnigen och plantans hälsa . den är lövfällande . i feb-april planteras den om i nyjord som ska vara plantjord uppblandat med leca,grus och lite lergranulat och kalk . man tar ut dom nakna grenarna när det ute är runt +5c +10c och tar in vid frost sedan kommer nya blad i maj . och man har den ute hela sommaren och vattnar så att den hålls fuktig vid rötterna men att ytan får torka ut helt . ge den näring varannan vecka under tiden maj-juli . sedan står den då ute tills frosten och så gör du om allt igen . eller provar att ha den ute och ger den skydd vinter tid .

jag odlar 8sorter varav 5är på friland .

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon