|
Jag tänkte sätta ett långt staket av armeringsnät mot grannen, det blir nog knappt två meter högt. Jag har funderat fram och tillbaka på vilka rosor som ska stå längs staketet, och det är inte helt lätt. Än så länge ser det ut så här:
Alchymist, Ghislaine de Féligonde, White Nights, Ilse Krohn Superior, Mme Plantier (eller Awakening), Penny Lane, Nahema, Constance Spry, Lady Sylvia Climbing.
Har ni några kommentarer kring detta? Ett av problemen är att min mor gjort en rotäkta Mme Plantier till mig, och den är verkligen pytteliten. Det kommer att dröja evigheter innan den blir stor. Jag hade tänkt sätta buskrosor snett framför klätterrosorna för att täppa till eventuella hål, men det får inte vara alltför kraftiga buskrosor eftersom det inte finns obegränsat med plats. Eventuellt skulle jag kunna ha Mme Plantier som buske istället, men den blir väl väldigt stor? Och "rankig/sladdrig". Jag tycker att den verkar passa bättre som klättrare.
En del av klättrarna jag räknade upp är helt okända kort för mig, exempelvis Nahema vet jag ingenting om, men den verkar liksom fin. Och jag undrar varför White Nights inte är med i LÅG när så många andra Poulsen-rosor är med, det känns som ett dåligt tecken. Jag hade gärna haft Swan Lake istället, men den verkar svår att få tag i.
Det finns ju gräsligt många rosor att välja bland, säg gärna till om jag missat någon uppenbar favorit. Jag har inte med någon kraftig rosa, men jag funderar på att avsluta det hela med en buskros som hamnar i hörnet där tomten slutar. Mina tankar kretsar kring Therese Bugnet, jag har även funderat på Baron JB Gonella, men misstänker att Therese Bugnet växer bättre. Även Maxima är väldigt fin, tycker jag. Kanske skulle ta den som klättrare istället för White Nights. Någon som har något att säga om Austin-rosen Snowdon? Den skulle kunna hamna på hörnet.
Jag har nog bara plats för en stor buskros, kanske möjligen en till, men den andra hamnar då i halvskugga. Vilken stor buskros får man bara inte missa?
Givetvis skulle jag vilja att alltihop växte jättesnabbt, men jag tror att det är bättre att vara tålmodig och välja rosor man känner lite extra för. Talade med en dam på plantskolan och hon ångrade verkligen att hon satt en hel häck med Hansa. Fast jag vet inte vad hon hade velat ha istället, kanske inga rosor alls.
Välj dom rosor du kan läsa mycket om, ju mer man vet dessto bättre. Kan du se rosorna i någon rosträdgård, Flora Linnea/ Helsingborg och andra. Titta i svennis och AnnammA album som bor i Skåne. I din zon har du självklart bästa läget. Mme Plantier ser jag inte som en klätterros utan som en stor buskros som blommar över på två veckor, blir stor framför klätterrosor, då ska det vara mycket bredd i rabatten. Constance Spry blir 3 m i min zon. Troligen måste du köra ner kraftiga pinnstöd för dom stora klätterrosorna med åren.
Några av mina egna klätterrosor som jag gillar Kordes Rose Aloha, James Galway Austinros blir 2 m här, Bonica Cl. Freja Balsgårdsros, Etude, Irma Balsgårdsros, Constance Spry, Trier, finns i mina album.
Några buskrosor att ha framför som jag gillar och är lagom stora Linnaeus, Diamond Border, Mme Boll, Salet, Jacques Cartier
Åh, jag är så nöjd! Har pratat med grannen som också tycker att det är fint med armeringsnät och själv hade tänkt konstruera saker i sin trädgård med hjälp av det. Så nu är det bara att bestämma rosor och beställa! Tack Kajsa, för din kommentar, jag kanske ska stryka exempelvis Nahema och välja något mer beprövat. Mme Boll finns redan med på min lista över måste-ha-rosor  Jacques Cartier har jag också sett i verkligheten och tycker om. Och Linnaeus borde väl passa helt perfekt framför Alchymist och Ghislaine de Féligonde? Hur är det förresten, kan man hålla klätterrosorna nere med beskärning, eller bör jag välja sorter som inte blir mycket mer än två-tre meter? Jag har i och för sig redan strukit femmetersvarianterna, honungsrosor och dylikt. Vad roligt att du nämnde James Galway, jag såg den på Flora Linnea, den var fin och luktade gott! Förresten, har du Irma som klätterros? Jag har sett den i Ystad som buske och den var jättefin och doftade ljuvligt! Kanske något att lägga på minnet för mig. Hmm, Mme Plantier nämns som klätterros i LÅG, liksom Maxima. Att möjligheten finns att ha den som båda. Undrar var jag ska göra av den om jag ska ha den som buske? I och för sig är jag överdrivet rädd för att allt ska bli så stort. Min mors trädgård är på max 100 kvadratmeter, och hon har en fullvuxen Mme Plantier, en Rosa Helenae, en stor Mme Alfred Carriere (visserligen platt) och en atlas ceder... Hmm... Det känns rätt lummigt i deras trädgård  Inga tankar om stor vacker buskros? Therese Bugnet vs Maxima vs Snowdon? Eller någon annan? James Galway, kanske? Står den väldigt skyddat hos dig? Eller passar den bättre som klättrare?
 Varför inte denna ros, Kordes Rose Aloha, doftar starkt och fruktigt, zon 3 ros, till skillnad från Alchymist så blommar den om, blir ca 2.5 m. Den åkte in på min favoritlista -08. Har Linnaeus under som har samma färger.  Irma Balsgårdsros, fryser aldrig tillbaka här, den får jag hålla igen en del nu. Doftar med jätteblommor, blommar om på hösten, blir 2 - 3 m.  Irma har stora taggar, men en frisk ros. Zon 5  Freja Balsgårdsros är lika frisk och tuff, blir ca 3 m och remonterar, zon 5 Om man kan hålla dom nere, nja där man klipper kommer återväxten, klipper man grenarna på 1.5 m kommer nya skotten börja växa ut därifrån, det blir inte så bra, jag har gjort det ibland men... bäst att låta rosen växa och sedan gallra en del med åren, äldsta grenarna nerifrån. Låt rosorna växa i 4 - 5 år först. Inget ont om Mme Plantier, men blommorna är ju över på två veckor, suck. Doftar sååå gott, har en jättebuske här.  Och här har du Constance Spry, får jättestora blommor, men blommar en ggn. Austins första ros från 1961
Det var visst lite frågor på slutet om en stor buskros, både Theresé Bugnet och Louise Bugnet är vackra stora Kanada rosor ca 2 m, dom finns i mitt album/Kanadarosor. Maxima har jag planterat i vår för att den klarar skugga och blir stor, har ett knepigt läge där den ska få stå, men annars skulle jag inte valt den, kan bli enligt LÅG 2.5 x 2.5 - 4 m.  James Galway, växer lite skyddat men här är zon 3 - 4, den har frusit ner ett år men var snabbt på banan och på hösten var den 2 m igen, blir stor och kraftig med många grenar, doftar gott, haft den 4 år.
Var kan man få tag på Kordes Rose Aloha ? Jättefin Ros !
Kajsa, visst ska jag ha Kordes Aloha, den är helt oemotståndlig, men den kommer att hamna på ett annat ställe i trädgården, i närheten av uteplatsen och den är inte klar än. Jag tänkte bygga en pergola i vinkel mot rosenstaketet, så Alchymist och Ghislaine de Féligonde får utgöra en liten övergång eftersom jag tänkte ha Westerland och Goldener Olymp i rät vinkel mot dem, så att de bildar ett litet gulorange hörn. Sedan ska det bli vitt och därefter ljusrosa, kanske mörkrosa också längs staketet.
Jag fick en katalog idag från Austin roses, det var flera månader sedan jag beställde den så jag hade gett upp. Den påminde mig om att jag föll pladask för A Shopshire Lad när jag såg den på Bosjökloster, men det står i LÅG att den nickar med blommorna, och det är jag egentligen inte så förtjust i. Kan inte minnas att den gjorde det. I varje fall borde den nog hamna snett framför någon klätterros.
Jag har kommit fram till att Mme Plantier får hamna någon annanstans, och nu har jag flyttat in Nahema i pergolan, tror jag...
Snälla, berätta varför du inte är så förtjust i Maxima? Jag såg den på Fredriksdal och tyckte att den var jättefin. Men den var inte så hemskt stor, bara en och en halv meter hög, ungefär. Kanske ett ungt exemplar. EDIT: Nu har jag läst ditt inlägg igen, du tycker nog att den blir för stor, om jag förstår saken rätt. Och det stämmer nog. Men det är så svårt att välja. Ska jag ta kraftigt växande rosor för att få staketet täckt, eller sådana som beskrivs som mindre...? Man är rädd att de ska bli för taniga...
Tack för dina kommentarer, de hjälper mig i min planering! Jag har faktiskt ingen rosfanatiker att diskutera med, min mor ska åka bort i morgon och har inte tid med mina funderingar, hon ska vara borta fem veckor så jag måste beställa innan hon är hemma igen.
Mycket spännande, det här...
Jag återkommer med min nya "laguppställning".
Pumpan Kordes Aloha går att beställa från Flora Linnea.
Stor buskros: Great Western. Maximan är fin, och inte tycks den bli så stor heller. Min 1:a Maxima är 1.5m hög & 1m bred efter 5 år.  Jag hade hoppats på det dubbla. Jag tror det beror på kompakt lerjord & soligt läge. Kan naturligtvis också vara en allmänt klenväxande planta som jag har haft oturen att få. Mme Plantier är suverän. Översållad med underbart väldoftande blommor, och lite mer än 2 veckor vill jag nog påstå att den blommar. Ok, den lägger sig ner, men nästa år kommer ett nytt lager grenar ovanpå, osv. Till slut har den byggt upp sig själv till en enorm snödriva - oslagbart! För den lagbundne kontrollfreaken finns det växtstöd att köpa. Rotäkta blir förmodligen mindre och kompaktare än okulerade. Appropå "för stora" klätterrosor: Det är väl bara att leda ut grenarna åt sidorna, och låta rosorna interfoliera varandra? Att sedan vågräta grenar ger mer blommor gör väl inte så ont? /S
Ezereht
24-08-2008, 09:24
Kajsas Aloha är ju flera färger, en alltid när jag tittar på bilder på Aloha nån annanstans ser den bara rosa ut? Finns det olika sorter av Aloha eller har Kajsa bara Sveriges finaste exemplar?
Ezereht: Jag tror visserligen att Kajsa har Sveriges finaste exemplar, men om du tittar på help me find finns det foton där den skiftar i färg: ttp://www.helpmefind.com/plant/pl.php?n=48161&tab=10
Stiffe: Great Western låter lättodlad, men den har en färg jag inte är så förtjust i. Tycker av någon anledning att rosor med den färgen ser ut som om de är torkade där de sitter, tror att det blir så i mina ögon när de drar åt lila. AnnammA lockade med Alfred Colomb trots detta, den var riktigt läcker...
Vad gäller "för stora" klättrare är jag nog bara rädd att det ska bli för mycket besvär. Vill inte få panik av rosor som bara väller ut och fäktar vilt omkring sig. Å andra sidan är det ju fint också...
Jag börjar överväga att sätta två stycken Irma längst ut som en stor buske. Undrar om den klarar lite blåst? Eller James Galway? Här är generellt rätt blåsigt vissa dagar...
Adelina
24-08-2008, 10:00
CITAT (Ezereht @ 24-08-2008, 10:24)  Kajsas Aloha är ju flera färger, en alltid när jag tittar på bilder på Aloha nån annanstans ser den bara rosa ut? Finns det olika sorter av Aloha eller har Kajsa bara Sveriges finaste exemplar? Det finns två Aloha; dels baAloha tehybriden som helt rikigt är rosa. Den kajsa har heter Kordes Rose Aloha, en klätteros med helt annan färg Oj, nåt hände. Den första heter inte baAloha  utan Aloha såklart!
Så sant, Adelina, den usprungliga Alohan är rosa, doftar gott och togs fram av Boerner 1949.
Nu har jag gjort en skiss och skrivit en lista över alla rosor som ska beställas. Det blir klätterrosor i första omgången, samt några buskrosor som ska stå bak i rabatten, snett framför klätterrosorna. Rabatten blir troligen inte så djup, så jag får fylla på längre fram, kanske till våren när jag vet mer, med mindre rosor, eller kanske rentav några helt andra växter. Pioner och riddarsporrar är ju fint.
Här är min lista, efter mycket velande fram och tillbaka. Klätterrosor: Alchymist, Ghislaine de Féligonde, Ilse Krohn Superior, Martine Guillot, Penny Lane, Nahema, James Galway, Constance Spry, Lady Sylvia Climbing, Madame Isaac Pereire.
Buskrosor:Crown Princess Margareta, Königin von Dänemark, A Shropshire Lad, Felicia, Aloha (Boerner), Irma 2 stycken, Paul Boucuse
Ja, en del osäkra kort här, men allt är ju osäkert i rosornas värld. Vem kan ens ana hur stora de här rosorna kommer att bli? Det här blir en lång och spännande resa. Längre fram kommer jag att fylla på med Port Sunlight, Claire Austin, Marie-Jeanne, Chloe Renaissance, Mme Boll och Gertrude Jekyll om jag inte hinner ändra mig, vilket jag troligtvis gör.
Jag ska även beställa en Therese Bugnet som får stå bredvid en grind och en Zephirine Drouhin som får klättra på en båge över nämnda grind. Puh, det har gått åt många timmar för att komma fram till det här. Men det är verkligen ett kärt besvär!
 A Shropshire Lad, blommar väl inte ihjäl sig här och blommorna blir stora, men det går säkert bättre i din zon, nickar lite men det gör väl många Austinrosor. Blir ca 2 m här om det är en snäll vinter. Skriver LÅG att Maxima blir 2.5 x 2.5/4 m då kan man lita på det, dessutom en zon 7 ros, i Norrland blir den säkert mindre, dessutom klarar Alba rosor magra, skuggiga lägen. Har lite svårt för Alba rosor, men jag har ändå beställt 2 mindre i höst, hade i många år Königin von Dänemark och den fick sååå mycket rosrost varje sommar oavsett väder, så den fick slängas efter fem år, Alba rosorna är ömtåliga för rost. Så blommar dom över för snabbt och den blågröna matta färgen på bladen gillar jag sådär. Jag har Celestial, Mme Plantier, en nyplanterad Maxima för knepigt läge, Maidens Blush, mer än väl för en normalstor trädgård. Jo det finns en Aloha som är från 1949, den har jag i trädgården och blir här ca 1.20 hög. Kan bli en klätterros i södra Sverige zon 1 - 2. Den jag visar på bilden är " Kordes Rose Aloha " från 2004. På bilden i nya LÅG ser den ut i färgerna som min gör, aprikosgul och orangeröd. The, lycka till med alla rosorna och fota nästa sommar så vi får se hur allt blev. Sååå många härliga sorter.
Oj, tråkigt att höra om Königin von Dänemark, det står visst i LÅG att den kan få kraftiga angrepp av rosrost... Men jag ska prova ändå, jag såg rosen på Fredriksdal och den var så vacker! Jag kan lova att det kommer bilder, jag funderar på att skapa en tråd om mitt projekt med bilder från hur det ser ut nu, innan vi har börjat, och sedan vidare med plantering osv. Men det röjer nog 3 år räknar jag med, innan det börjar bli hyfs på det hela  Börjar förresten tveka kring Nahema igen, kanske ska prova Kordes Jasmina istället. Den ser väldigt fin ut... Gah, det här blir aldrig färdigt.
Adelina
25-08-2008, 08:09
CITAT (Thé @ 25-08-2008, 08:27)  Oj, tråkigt att höra om Königin von Dänemark, det står visst i LÅG att den kan få kraftiga angrepp av rosrost... Men jag ska prova ändå, jag såg rosen på Fredriksdal och den var så vacker! Alla albarosor brukar få rost mer eller mindre, fast trösten är att det oftast kommer efter blomningen. Jag störs inte av det speciellt faktiskt. Jag kan lova att det kommer bilder, jag funderar på att skapa en tråd om mitt projekt med bilder från hur det ser ut nu, innan vi har börjat, och sedan vidare med plantering osv. Men det röjer nog 3 år räknar jag med, innan det börjar bli hyfs på det hela  Vore jättespännande att få se lite bilder, inte ofta man får följa en rostok från början Börjar förresten tveka kring Nahema igen, kanske ska prova Kordes Jasmina istället. Den ser väldigt fin ut... Gah, det här blir aldrig färdigt. Jasmina har jag inte själv men den verkar vara en ros med bara goda egenskaper; doftar, remonterar, frisk, härdig och ser gammaldags ut. Nahema är ju inte så vanlig, det är väl en fransk ros?
Ja, Jasmina verkar riktigt fin... Nahema är fransk, från Delbard. Jag har skrivit till Rosenposten och frågat om den växer bra och är frisk. Får se när svaret kommer.
EDIT: Svaret har kommit och innebär att de har en klätterros som heter Penny Lane som är lite bättre än Nahema. Hmm... Penny Lane är redan med på min lista, och så värst mycket klokare blev jag inte. Men det tyder väl på att Nahema inte är någon riktig fullträff.
Det roliga är att jag frågade efter Swan Lake också, och den ska de ha till hösten. Så nu stryker jag Martine Guillot (mycket osäkert kort) och ersätter den med Swan Lake. Och jag tror nästan att jag satsar på Jasmina istället för Nahema.
Ezereht
25-08-2008, 15:57
Jag hittar inte kordes aloha på flora linnea, bara den där andra rosa. :/
Den finns inte med i deras alfabetiska lista, man får gå in under aktiviteter och hitta en länk en bit ner bland nyheterna. Det finns länkar till nyheter från både 2007 och 2008. Här är en direktlänk: http://www.floralinnea.com/pages/kordes.html
Ezereht
25-08-2008, 17:15
CITAT (Thé @ 25-08-2008, 17:02)  Den finns inte med i deras alfabetiska lista, man får gå in under aktiviteter och hitta en länk en bit ner bland nyheterna. Det finns länkar till nyheter från både 2007 och 2008. Här är en direktlänk: http://www.floralinnea.com/pages/kordes.htmlTACK!! Jag har funderat rätt mycket på det där och letat i roslistorna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|