Full version: problem!
anne-li i olofstorp
Jag har ett päronträd -Gråpäron eller grållor som de heter här i Göteborg det är c:a15 år gammalt och har burit frukt, dock nästan alltid hårda och korniga pärer. På senare år har bladen blivit bruna och fallit av i förtid.
Under och runt om har jag försökt plantera rosor men det verkar ha gått rost på dessa. Kan det ha samband med päronträdet och måste jag göra mig av med detta?
Finns det ngn som kan svara? Jag tänker inte göra mig av med mina enar på tomten (eller för den delen kräva att grannarna gör det!)

Tacksam om ngn kan svara på denna delikata fråga.
Anne-Li
Cilla
De knaggliga päronen med hårda partier inuti kan vara stencellsjuka. Angreppen brukar variera lite från år till år, men ett träd som har det kan inte bli av med det. För att undvika det gäller att köpa kontrollerade E-plantmärkta träd.

Mörknande blad som faller är symtom på flera sjukdomar och för att gissa mer säkert måste man veta hur och var de mörknar, i fläckar eller bladskaft eller bladspetsar, när under säsongen, mer om färg, ev skrovlighet mm. Vanlig är päronskorven, som på päron syns tydligt på bladen och dessutom infekterar grenarna. På äpple ser man skorven oftast som skorviga, svartbruna fläckar på frukterna. På päron kan skorven angripa frukterna så att de spricker.
För att minska skorvangrepp tar man bort och bränner löven när de faller, eftersom svampen övervintrar på blande. Angripna skott skärs bort.

Päronrost som värdväxlar med en ger oranga fläckar på bladen. Liknar inte din beskrivning.

Grenskorv (skorv som angripit gren)

Skorv på blad

Skorv på frukt

Stencellsjuka
Åsa, mälardalen zon 2
Rosor och päron får olika arter rostsvampar så det är inga problem med att ha rosor vid päronlträd. Tycker inte heller att det låter som rost på päronträdet.

När det gäller rosorna är det nog ett bättre sortval som krävs, låna boken Rosor för nordiska trädgårdar del 1 av L-Å gustavsson där hittar du många olika rossorter och det står om de är friska eller om de brukar drabbas av någon speciell sjukdom.
Kerstin i Malmö
Jag har en honungsros Rosa Helenae under mitt päronträd (som är fullt av päronrost) och den växer på fint!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon