Hej,
detta blir mitt första inlägg, som alldeles ny medlem, och jag hoppas att jag kan få lite tips.
Jag har några krukor med Purpurvinda, cirka 4 st plantor i varje, på min balkong som ligger i sydvästläge i Sigtuna (utanför Stockholm). De växer som ogräs, men de blommar inte. De fyller ändå sitt syfte eftersom de är höga, täta och fina och skärmar av för insyn.
Är det någon som har någon idé om varför de inte blommar?
1 Du kan minska vatten åt de, på det här sättet, de känna sig hotat och börja tänker öka sig och ge blommor.
2 du kan sätta de i kallare än plats som sätter nu de också börja ge blommor.
3 ge de näring som rik på P K undvik kväv näring som kommer ofta från natur gödsling.
Obs: när växter känna sig trivs med sol närig och jord, de tänker inte öka sig eller gifta sig.
H: Bassam
Solstorm
21-08-2008, 18:24
En orsak kan vara att den har gott om kväve men saknar andra näringsämnen. Du kanske kan vattna med gödning på flaska avsett för blommande växter. Det finns annan gödning att köpa men det kanske är lite onödigt att köpa en hel säck.
Tack för ditt svar.
Jag ska testa att byta näring. Vattnat dåligt har jag gjort emellanåt, men det har ändå inte blivit några blommor.
Du kan byta plats till plats som har mera sol. Och de behöver stora krukor, och mycket näring som har lite kväv.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.