Har varit å kollat på riksantikvarieämbetets sida och fått se att det finns en hällristning bara en bit från mitt hemställe. De hade ett inscannat dokument där stenen fanns avritad och jag försökte ju då tyda runorna, men några av tecknen finns inte i runraderna, så det liknar ingenting. Sen är det väl knappast hundra heller att det verkligen är runor, det skulle ju kunna vara bomärken och rappel åxå...
Är det nån här som är kunnig på området?
RibesRubusVitis
20-08-2008, 23:43
Inte kunnig alls, men när jag googlade "futhark" kom Wikipedias artikel upp med flera alternativa runalfabet.
ingrids
21-08-2008, 10:59
Som du säger, det är inte säkert att alla tecken på en runsten motsvarar bokstäver. Och i alla fall på Röksten tror forskarna att man använt tecken som inte var allmänt kända ens på sin tid, typ endast för insatta.
Okej... I princip får jag fram IAHINDIR *DBH*H där stjärnorna skulle kunna vara E (den första) och F, O, Ä eller Ö (den andra)
Under "runorna" finns siffrorna 1873. Vet inte om detyder att stenen ristades då...
Hur som helst blir jag inget klokare, bara gallimattias...
hjärtegull
21-08-2008, 11:48
Men många runor har dubbla betydelser också. Plus att det finns olika futharker, äldre och nyare. Allt handlar om tolkning. Du kan inte posta en bild på hällristningen så vi kan försöka hjälpa dig?
Red: Plus att även om du får fram betydelsen från runan, så kommer det ju inte stå på rikssvenska precis.
Ex. "leus hertan minat" betyder "mitt hjärtas ljus"... Men ordföljden och grammatiken var inte densamma då som den är nu. Det får man också ta med i beräkningen.
Oftast får man ju iaf ut nåt som liknar ord... Har kollat med alla runrader jag hittat, tex på riksantikvarieämbetet...
Men jag ska se om jag inte lyckas få in en bild...
[attachment=23049:hällristning.jpg]
hjärtegull
21-08-2008, 18:12
Well, jag får fram ungefär samma resultat, men med lite fantasi kanske man kan få fram:
IA (?) HINDIR (händer?) eller HINDI (hände?) RED (ordagrant) och resten går jag bet på. Viktigt är ju om runorna är stugna eller inte, vilket kan vara svårt att se om ristningen är väldigt gammal.
Finns det ingen forskning gjord på denna sten, där man kan hitta en översättning?
Hittar tyvärr inget mer om stenen än vad som finns i dokumentet. Den hittades av vår granne för ungefär 40 år sen eller så... Min familj har rört sig i området under 30 års tid och aldrig sett den. Men det är ju just för att den finns "hemma" som man vill veta vad den betyder.
Ska kolla närmare om jag hittar nåt mer om den.
Tack för all hjälp!
Nu har jag mejlat RAÄ och frågat efter information. får väl hoppas på svar...
hjärtegull
22-08-2008, 07:47
Hojta till när du får svar, jag är också nyfiken : )
Aqvakul
22-08-2008, 09:25
CITAT (hjärtegull @ 22-08-2008, 08:47)

Hojta till när du får svar, jag är också nyfiken : )
me too.....
Platinum
22-08-2008, 09:41
Jo nyfiken blir man ju. Borde finnas dokumenterat som fornminne åtminstone tycker man ju.
Jag har fått besked att det kunde dröja innan jag får svar pga flytt och strul i personalleden... Men självklart berättar jag om jag får reda på nåt. Hoppas att de har nåt mer på den än orginaldokumentet från 1973...
Dessutom är jag ruskigt sugen på att åka upp till ranchen och leta igen den, frågan är väl om man ska ta båten så långt det går, eller om man ska ta bilen till närmaste torp och sen försöka gå ner efter bäcken. Nåja, det vet nog pappa...
Nu har jag fått svar. Det finns inget annat dokumenterat än det jag redan hittat, och mest troligt rör det sig om bomärken. Så nu sitter jag och letar sådana utan resultat.
Ska ta kontakt med en bekant som kanske kan veta nåt om det, men tills vidare så är vi lika kloka som när vi började.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.