Full version: Önskeros
Mattsson
Jag har börjat leta efter en ros till ett hörn i nära anslutning till min terass, men hittills inte hittat någon som stämmer in på min önskelista. Provar nu detta eminenta forum för att se om någon där ute möjligtvis har något tips och/eller om jag måste ändra på min kravlista, som ser ut så här:

Rosen skall

vara doftande, inte svagt eller medel utan gärna starkt
vara rosa, allt från nästan vit till nästan cerise går bra
ha enkla blommor, eller iaf halvfyllda
vara relativt storväxande (ej rabattros eller så mao?)
vara härdig till minst zon 3
gärna vara robust, lite skuggtålig och lättodlad och sjukdomsfri naturligtvis...
EDIT: visst ja, den ska ju helst blomma från juni och hösten ut....

Finns det en sån här ros? g.gif

Jag har tittat på vresrosorna men jag vill inte ha en ros som ser ut som en vildros i blad och stam, dom blir lite för... "grova", utan busken ska se lite mer förädlad ut om ni förstår vad jag menar!?

Alla tips tas tacksamt emot. Måste jag ge mig på nåt krav så blir det blommornas utseende, dom kan vara fyllda i så fall....men allra helst skulle jag vilja ha en ljust rosa enkelblommande! wub.gif
Mattsson
Är "Pink Robusta", "Open arms" och "Escapade" doftande?

Rosen Rosenholm verkar lovande....!
Kajsa
Hur hög ska rosen vara ?
Rosenholm är en icke doftande klätterros som kan bli 3 m eller mer, har den här men tror den är på gränsen, en zon 3 ros.
Pink Robusta, har jag men den får lite för mycket svartfläck vissa år, annars doftar den gott men inte mycket och blir inte så buskig, 1.5 m och zon 4.
Escapade, en rabattros / Floribunda ca 1 - 1.20 hög zon 4, doftar svagt till medelstarkt enligt LÅG.
Open Arms, Warnerros, klätterros, zon 2 skriver Botanica, så den går bort.

Vill du ha en kraftig buskros, som doftar och minst zon 4, ljusrosa med enkla blommor, ingen klätterros ?
Mattsson
CITAT (Kajsa @ 21-08-2008, 11:58) *
Vill du ha en kraftig buskros, som doftar och minst zon 4, ljusrosa med enkla blommor, ingen klätterros ?

Japp! Huvudet på spiken! Fast minst zon 3 egentligen.

Anledningen till att jag sneglat på klätterrosorna är att jag sett att vissa kan fungera som buskros...
Kajsa
Vi bor i samma zon, titta runt i mina rosalbum och så ropar du till när du närmar dig någon i din smak.
Mattsson
Oh my! Vilka fina rosor du har! Och så många...! Tar tid att titta på alla, men hittills tycker jag Pink Robusta verkar matcha ganska bra! Fin ros!!
Kajsa
Det här med svartfläck varierar år från år också, man kan spruta med div. huskurer, eller Binab mm om man verkligen vill ha just den rosen.
Mattsson
Robbie Burns har seglat upp som en ny favorit! Någon som har erfarenhet?
Mattsson
Det blev en Robbie Burns på rosenposten.dk! (Och en Lavender Pinocchio slank visst med också, till kruka på altan.... wub.gif )

Det här ska bli spännande!
Ezereht
Jättefin men jättetaggig. Hoppas det är ett hörn du inte behöver gå nära?
Men allt annat såg tjusigt ut och gillar när de doftar. Lavendelfärgade blommor är fina biggrin.gif Tror Kajsa har Lavender cover eller något sådant i sin miniatyrrosor-lista ..sött.
Erika i Sandviken
Och jag som tänkte på Louise Odier,cerise, doftar kärlek och blommar fortfarande här(sep)

[attachment=23778:Louise_Odier.JPG]
Mattsson
För många kronblad... jag har fn snöat in på enkelblommiga!
Ezereht
Har du sett poulsens Pearl smile.gif Den är fin. Fast jag vet itne om den doftar så mycket.
Erika i Sandviken
Tänkte säga ,vilka enkelblommande doftar starkt ?

Jag har ett par bla Dainty Bess,Jaquline Du Pré,Robin Hood,Mozart,Kordes Robusta,Anna Ford mfl ingen luktar nämnvärt.
stanwell
Jag tycker du skall prova Portlandica/The Portlandrose. Fantastisk doft, remonterande, elegant och lättodlad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon