Full version: HJÄLP med klockmalva
Dory
Hej!

Jag är nyss utflugen hemifrån och har egentligen ingen erfarenhet av blommor mer än att de var de dammiga sakerna i fönstren där hemma som mamma vattnade med en suck när de började tappa färg. Nu har jag som sagt flyttat och insett hur mycket jag tycker om blommor av alla de slag men hur lite jag vet om dem. Samtidigt har jag fått jobb och flyttat in i mitt första egna kontor och där skulle jag självklart ha blommor. Jag åkte till Plantagen, blev störtförälskad i två klockmalvor och tog dessa under varsin arm med ett stort leende och bar iväg med dem till kontoret. Nu har de stått här en vecka och tappat fyra av sina blommor och ett antal blad. Jag rynkar pannan och oroar mig för att de snart ska vara helt nakna. Finns det någon som kan hjälpa mig lista ut hur jag ska göra med dem? Jag har kikat på olika skötselråd men det är väldigt svårt att få ut något av "vattna med jämna mellanrum" (hur stora mellanrum då?!) och å ena sidan "kan stå i direkt solljus" och å andra sidan "bör skyddas från den starkaste solen". Jag är rådvill men vill se till att de mår lite bättre. Jag har den här veckan vattnat dem tre gånger varav en gång med tillskott av växtnäring.

Hjälp.. Kan någon hjälpa mig att göra de små malvorna lite lyckligare?

/Gröngöling
CalleF
Känn med fingrarna i jorden; känns den torr - vattna och vattna med näring en gång/vecka från vår till höst.
Här kan du läsa mer.
Bassam
Du kan köpa hand fuktighet apparaten som visa dig, när skulle du vattna.
H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon