skogstroll
Äntligen har jag fått arslet ur vagnen och köpt en fläkt till växthuset. Just nu har jag tomater och chili i växthuset. Sedan har jag fikon, oliv, änglatrumpet som kanske kunde trivas med en schysst övervintring. men jag undrar lite vad man kan odla/förvara i övrigt på vinterhalvåret med en lite måttlig värme? Väldigt glad för tips! thanks.gif
rosita
Jag tänker prova att odla broccoli och grönkål i höst. Jag ska ha dem i 20-liters hinkar i ett övervintringshus i bubbelplast, som jag ska köpa på Willab. Jag hörde om en som odlade broccoli förra hösten och han skördade broccolibuketter hela vintern, utan värme och utan extraljus! 000.gif

Sen har jag tänkt så romansallat och bindsallat i en balkonglåda, för att ha tillgång till sallat i höst.

OCh eftersom paprikaplantorna sätter ny fart med blomning nu, så kommer jag nog att ha kvar någon av dem också. Men då behövs nog både värme och ljus. unsure.gif
Azur
Nästan allt, men förstås särskilt växter ur medelhavsklimat/subtropiska växter (fikon, mönjelilja, amaryllis, vippjasmin, kaktusar och euphorbior, Sophora, Nerium, Mikado-orkidé, citrusväxter, azalea, fuchsia, gardenia etc etc etc...
skogstroll
jag har förstås en natriumlampa men tänker nog inte använda den i år. Hm... kaktusar kanske vore kul att börja med... och så lite kul frön. Det kommer inte vara nån tropisk temperatur kanske utan några plusgrader på sin höjd. Grönkål var en bra idé! Förra året hade jag i rabatten och då kom nån snaskråtta och åt upp dem såklart. Härligt att göra egen långkål till jul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon