Bee
I våras slank det med en Ghislaine de Feligonde när jag köpte några andra rosor på Rosenposten. Det var en fullträff! Den har växt till sig bra, blommar fantastiskt och färgerna är ljuvliga. Nu har jag läst att den kan knytas upp och bli en klätterros och då undrar jag: när gör man det bäst? Är det nu när den fortfarande är relativt späd? Eller skall jag vänta till nästa år? Hur hög blir den som klätterros? Jag har inget plank att binda upp den mot utan det får bli ett torn i rabatten i så fall. Blir den känsligare för väder och vind i ett torn än om den får fortsätta vara buske? Det är den enda rosen som inte varit angripen av någon slags ohyra i år!

AnnammA
Jag hade nog väntat till ev nästa år...Min GdF växer mot ett plank och är tät, bred och minst 2 m uppåt. Jag bor i zon 1-2, och läget är mycket gott och läigt, eftersom rosen växer i en rabatt på en uteplats. (Bilden är från innan i sommar. Numera är uteplatsen nyanlagd med trä. Mannens semesterpyssel.)

GH2.JPG

renate
Wow så stor din GdF är min är köpt i vår men har blommat rikligt och har nya knoppar,jag ha de framför Stanwell Perpetual.Ska den klättra kika den in i altanfönstret.
AnnammA
CITAT (renate @ 21-08-2008, 22:16) *
Wow så stor din GdF är min är köpt i vår men har blommat rikligt och har nya knoppar,jag ha de framför Stanwell Perpetual.Ska den klättra kika den in i altanfönstret.

Min GdF köptes på 90-talet, och har alltså ett par år på nacken...Meningen var att rosen inte alls skulle bli köpt - första året kände jag nästan som om Rune på Örtagård hade lurat på mig den. Vilket jag senare har ångrat tusenfalt! Det är säkert läget som gör att rosen är så stor - ja så väldig att jag är behov av stege vid beskärning(iochförsig, jag är ingen lång person, men det är de tillfällena min man får vara med vid beskärningen...)- men i och med att min man gjorde vid uteplatsen i sommar(förhöjt den med trädäck), har rabatten till GdF blivit nedsänkt. Något som är bra med rosen GdF, är att den inte anses speciellt näringskrävande. Vad jag läst mig till om myskroshybrider, skapade bl a av Pembertons , är det en del som inte är speciellt näringskrävande, om man jämför med tehybrider och remontantrosor.
Underbar ros!!! wub.gif

Ghislain.JPG

PS! GdF är ingen Pembertonros, utan skapad av Turbat, till minne av en kvinnlig hjältinna från 1:a världskriget. DS.
Bee
Gud så vacker din GdF är, Anna! Och tack för gott råd. Då har jag vintern på mig att fundera ut hur jag skall göra i den rabatten. Jag hade inte tänkt ha någon ros där men hon har visat sig vara en trevlig bekantskap så hon skall absolut vara kvar där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon